Inlägg från: kayal |Visa alla inlägg
  • kayal

att slå sin fru enligt kristendom??????

står dedär som du skrev i nya eller gamlatestamentet?

• kayal

min fråga var till TS. om de som du skrev där är från nya eller gamla testamentet

• kayal

nu blev jag nufniken..
    just de här med nya och gamla testamentet..
    i mellanöstern så är de ju lite... "knivigt" mellan judedomen och resten.
    Så där är det bara nyatestamentet som de kristna använder sig av

Vet ju att det finns ganska otroliga historier i gamla testamentet.
    Brukade läsa en gammal tjock svart bibel från tidigt artonhundra för skojs skull faktiskt (jag var en merklig tonåring ) och där står de en massa .. som man nu kan tycka är helt absurt.
    Många ord blir ju ändrade hela tiden. Istället för att det ska stå "förinta" så blir det "fördriva" och så vidare..
    Men jag han aldrig komma till nya testamentet, så där känner jag bara till det jag blivit lärd och uppfostrad till.

Men min nyfikenhet blev väckt nu och jag känner att jag borde updatera lite..

• kayal

Tänkte bara fylla på lite med mitt egna folkvett..

Det här med att det står sådana saker i bibeln och att det står en hel del liknande i koranen. De är ju endå skriva för X antal år sedan av män och de är ju speglade av hur deras samhälle såg ut.
    Hade det skrivits nu i den här tidsåldern så hade nog en hel del varit annorlunda.

Förhoppningsvis

• kayal

"Däremot har det funnits och finns liknande krav eller önskemål om ?anständig? klädsel, eftersom sexualiteten ofta har upplevts som alltför laddad och som en källa till moraliska överträdelser."

haha, sicka djur

• kayal

Råkade trycka iväg i bara farten

Det är ju aldeles rätt och riktigt de du skriver AnnSophie

Och så som jag försökte få fram i tidigare inlägg att mycket speglar samhället på den tiden.

• kayal

Sobi3

I katolska kyrkan får en kvinna inte ta nattvarden om hon har sin period.
    Hur det är i den protestatiska kyrkan vet jag inte.
    Men jag kommer ihåg att detta gjorde mig ganska irriterad som ung.

• kayal

Det är ju den förskönade bilden som jesus hade långt hår

så som jungfru maria alltid går omkring i rosa och blått eller blått och vitt, jämt.

Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????