• Sull Sara

När är man Grand Danois :c)

Jag har sedan jag vart liten sagt att när tiden för hund kommer så är det en grand danois som jag ska ha. Jag har hunderfarenhet och är mycket bra med hundar men förutom mina föräldrars hund som dom skaffa när jag var liten har jag inte haft någon egen hund. Hur mycket hunderfarenhet är det egentligen man behöver ha för att skaffa en Grand Danois? Jag har ingen erfarenhet utanför böcker, filmer mm om rasen.
    Skulle bli väldigt tacksam om folk med Grand Danois kunde berätta lite vad man bör veta..

• Svar på tråden När är man Grand Danois :c)
  • wlinden

mycket vackra hundar.. dok mycket avelsfel på dem som kostar många vetrinärbesök

• Sull Sara

Ja dom verkar vara helt underbara! Men måste man haft flera hundar före man skaffar sig en Grand Danois?

• camave

jag har haft hund innan.men det behövs absolut inte.....
    tycker absolut att grandis är en toppen förstahund.....
    väldigt snäll, trofast, lugn , lättlärd ,social helt enkelt supergo =)
    men storleken är jobbigare än man tror, man behöver stor bil , kan vara svårt att få hundvakt , vänner till hunden. dom är otroligt starka....
    plus att dom kostar mycket i mat och då även mediciner .för som någon annan skrev tyvärr är dom drabbade av en de sjukdommar men det är dom flesta rashundar oavsätt ras nu för tiden tyvärr.....

• Sull Sara

I böcker mm har det stått att man inte kan gå så långa promenader för deras ben men att dom skafå springa lösa mkt, har jag fattat det rätt, lr är det ngt som är olika från hund till hund?

• camave

det är ju viktigt att hålla dom lugna när dom är valpar som med alla stora raser.....
    min hugo har faktiskt inte haft några problem alls med höfter eller leder......
    så det är väl individuellt för varje hund .
    han älskar att sprinag löst men blir trött snabbt. är nog tungt att bära på alla kilona =)

• Minilott

Grand Danois är min favorit hund oxå Det blir garanterat en sån när vi skaffar hund igen!!! *längtar*

• Sull Sara

Tack så mkt för alla svar, ngn mer som har ngn åsikt om man kan ha en Grand Danois som första hund?

Svar på tråden När är man Grand Danois :c)