• Sull Sara

När är man Grand Danois :c)

Jag har sedan jag vart liten sagt att när tiden för hund kommer så är det en grand danois som jag ska ha. Jag har hunderfarenhet och är mycket bra med hundar men förutom mina föräldrars hund som dom skaffa när jag var liten har jag inte haft någon egen hund. Hur mycket hunderfarenhet är det egentligen man behöver ha för att skaffa en Grand Danois? Jag har ingen erfarenhet utanför böcker, filmer mm om rasen.
    Skulle bli väldigt tacksam om folk med Grand Danois kunde berätta lite vad man bör veta..

• Svar på tråden När är man Grand Danois :c)
  • Ancha

Så länge du vet vad det innebär att ha en grandis så ska det nog inte vara några problem

• MansonDust

Min mormor har haft två st, är uppväxt med ena som dog när jag var 12 år typ.

Jätte snälla hundar. Fick ligga på hennes mage som liten och sova. Och hon smög försiktigt bort när jag somnat.

• Akinna

min mamma föder upp gd
    och själv personligen så tyccker jag dessa hundar e underbara mycker väldigt snäll, trofast men det är såå olika till hund till hund ...
    oftast har gd problem med tonsillerna och behövs opereras bort OFTAST ..

det är en väldigt lat hund som inte kräver spiciellt mycket

dessa är ju stora hundar och mycket klumpiga dom vet nog inte att dom e så stora själva hehe

men helt klart en bra första hund hur snälla som helt i mot barn i alla fall alla gd som min mamma har fött upp
    och har fått blanka papper och klarat sig jätte bra sen fem år igenom
    det ända jag tycker är tråkigt med gd det är detras livslängd den brukar inte vara så lång 8 -9 år i vanligaste fall sen finns det ju dom som har levt längre

lycka till

• iii

Jag tycker det är svårt att säga att en ras skulle vara en bra förstagångs-hund. Det hela beror väl mest på hur mycket tid du är villig att lägga ner på den. När det gäller denna rasen gäller det att få en bra allmänlydnad fort, eftersom arr de växer väldigt snabbt, och man vill inte ha en sån jättehund som drar iväg med en Har sett stora starka karlar som släpat efter i kopplet på sina GD
    Så är du seriöst intresserad så skriv direkt in dig på en kurs på brukshundsklubben när du fått hem valpen

• ALJO

GD är nog en bra förstagångs hund om du kan ha lite pli på den, Dom är lugna pålitliga och kräver varken så mycket fysisk eller mental stimulans som en hund av bruksras. Det viktigast är nog att man kan lära den att inte hoppa, dra i kopplet mm, för det är 60-80 kg muskler man har att jobba mot isådant fall. Och, hur friska dom är är ju väldigt individuellt, men det är bättre att räkna med att det kan bli dyrt så man inte står där om något händer.

• non compos mentis

Vi har två i familjen(foton i galleriet), den ena är nio och har aldrig haft några större problem med vare sig tonsiller eller höfter. Han är hur go som helst och är fortfarande lekfull som en valp. Den andra är 6 år och lite mer svårhanterlig men har inte heller haft några stora hälsoproblem, bara lite trassel med öronen..Jag tycker de är urtrevliga hundar, om jag bodde stort och hade stor bil skulle jag också vilja ha en.

• Fru B 23 Sep 2006
    ATT KÖPA VALP
    Att skaffa hund, och av en stor hundras i synnerhet, fordrar ett noggrant genomtänkt beslut. Har man tid, plats och råd med en krävande hund som Grand Danois? Den som inte har erfarenhet av stora hundar bör köpa sin valp hos en uppfödare som har erfarenhet av Grand Danois. Då kan man hålla kontakt och få råd och hjälp om det uppstår problem. Det är också oftast lättare att lyckas med en tikvalp för förstahundsägaren. En hanvalp kräver fastare hand och får också lättare skelettproblem under uppväxttiden. Att ha GDVärt att veta Rashistorik Rasstandard
    FOSTRAN
    Fostran är inte detsamma som dressyr och skall börja från första dagen i det nya hemmet. För att man skall ha glädje av en stor hund krävs att den är harmonisk med ett visst mått av lydnad. En fast, konsekvent behandling kombinerad med mycket beröm är viktigt. Grand Danois har ett stort behov av kroppskontakt med sin ägare och kan sitta i timtal i med huvudet i knät för att bli klappad. Att slösa med klappar och smekningar är inte att skämma bort. Valpen har stor förmåga till inlärning så länge inlärningen bygger på beröm. De så kallade valpkurserna som anordnas av brukshundsklubbarna och andra hundorganisationer är utmärkta för både valp och ägare. En stor hund som en Grand Danois får aldrig visa aggressivitet mot människor eller djur och sådana tendenser skall genast bestraffas så snart de dyker upp. Det händer att en unghund prövar om den kan ta befälet och då gäller det att göra klart för honom att husse eller matte är hans "flockledare".

UTFODRING
    Varje seriös uppfödare lämnar med en matlista för valpen. Var noga med att följa dessa anvisningar och lyssna inte på "goda" råd från människor som inte har erfarenhet av rasen. De flesta valpar föds upp på ett väl sammansatt fullfoder. Tillsats av kött och vitaminer samt mineraler rubbar ofta den rätta balansen i negativ riktning. Blötlägg alltid torrfoder ordentligt i varmt vatten och ge inte hunden fodret torrt.

Var noga med att hålla bestämda mattider och låt inte överbliven mat stå framme då detta befrämjar dålig aptit. Utfodra i ganska grund matbunke där hunden kan bita över maten. Grand Danois avskyr djupa bunkar där de lätt biter sig i läpparna. Se även till att hunden har lugn och ro vid maten och motionera inte timmen före eller efter maten.

Tyck inte att utfodringen verkar enformig. Hunden mår bäst av en välbalanserad kost utan tvära foderbyten. Friskt vatten i ren skål skall alltid finnas tillgängligt. Mjölk har en lösande inverkan på magen hos de flesta hundar och bör därför undvikas.

MOTION
    Valpen skall ha möjlighet att röra sig fritt varje dag men får inte överansträngas med promenader eller allt för hårdhänt lek med äldre eller större hundar. Korta promenader i koppel för att vänja valpen vid trafik och främmande miljöer är viktigt under uppväxttiden. När valpen blir äldre kan motionen ökas men en Grand Danois är inte färdig för kraftigare motion före ettårsåldern.

Grand Danois har överhuvudtaget inte ett så stort motionsbehov som en del brukshundsraser, men det är viktigt att den kan springa lös dagligen då den ofta själv reglerar sitt motionsbehov. En hund som alltid går kopplad blir ofta aggressiv mot andra hundar.

• wlinden

det man kanske ska tänka på innan man köper en GD är ju att dem kommer åt allt den vill ha i stort sett...

ligger det mat på bänkarna i köket e det borta på nolltid..
    svansen vajar efter hunden som en machetes i djungeln (allt flyger från soffbordet) hehe..

+ att dom är inte billiga att ha, dom äter upp en 20kg hundmat på 2veckor, o en säck hundfoder av bra kvallité går på från ca 400kr..

• MosterMaggi

min vovve har ett par favvodamer på trakten varav en är Grandis. Oj oj oj så söt o snäll. Och STOR! Jag som matte har svårt att ha pli på "mina" 37 kg muskler. När sen "Lilla Damen" vill gosa, kramas och kela och sitta i knät när jag står upp med min egen jycke i sitt koppel - ja då blir det knixigt. Och DREGLIGT! *hehehe* Stora kinder o mycket dregel. Men hon e himla SÖÖT.

• jesss

LAT SKULLE JAG NOG INTE KALLA EN GRAND DANOIS..min har kraftig AD HD och är sååå stirrig och pigg.....är aldrig trött

glöm inte att det är en jackhund från början som jagade storvilt så som björn och vildsvin

• jesss

LAT SKULLE JAG NOG INTE KALLA EN GRAND DANOIS..min har kraftig AD HD och är sååå stirrig och pigg.....är aldrig trött

glöm inte att det är en jackhund från början som jagade storvilt så som björn och vildsvin

• jesss

blev lite fel här...sorry...
    i alla fall gå in på

www.sgdk.org och klicka på mellansvenska avdelningen ....där står det mesta om hur det är att ha grand dnaois och vad du skall tänka på, finns en hel del bra läsning där....

sen skall man tänka lite på vilken * färg* man vill ha...
    dom svarta är oftast lite mer * mer tempo i * är dom gula ( gäller även tigrerade Grandisar ) så idag försöker dom para in dom gula i svart tex för att få in den lugnare mentaliteten i dom...
    vad jag har hört från Diplomatic´s kennel....
    www.diplomatic.net
    må så gott och lycka till

• Sull Sara

Tack så mkt för alla svar! Är ju ett tag kvar tills jag kan ha hund men det är nog bra att börja förbereda sig lite innan! tack igen!

Svar på tråden När är man Grand Danois :c)