• Marcus pappa

    EM 2008

    Vi kan ju vara glada att vi slipper Tyskland i EM-kvalet, är lite väl tråkigt med matcher som är över efter 10 min. Men hur ser det egentligen ut med svensk fotbolls framtid? Jag är mer oroad över landslagsledningen är spelarmaterialet. Vi har en hel del gamla som håller typ Edman, Ljungberg, Linderoth, Mellberg och Lucic (om han väljer att spela) Sedan har vi alla unga som kommer eller redan är etablerade. Källström, Isaksson, K. Svensson, Elmander, Zlatan, Stenman, Dorsin, C. Andersson, Kennedy, Touma mfl.

    Med rätt leding ser svensk fotbolls framtid rätt ljus ut tycker. Det är bättre att spelare som Stenman och Christoffer Andersson spelar i bundesliga än i allsvenkan eller Norge. Dessutom har vi många spelare som utvecklas i Holland som Lasse Nilsson, Rasmus Lindgren, Kennedy och Touma. Glöm inte heller bort Daniel Majstorovic som kanske inte är ung men spelar i Basel som ofta tar sig till Champions League. Alexander farneruds akkrirä kan kanske äntligen ta ett steg uppåt nu när han gått till Stuttgart och storebror Pontus kanske äntligen kan ta det sista steget i Sporting Lissabon. Att Kalle Svensson gått till Rangers och Källström till Olympique Lyon är bra, framförallt på sikt. Dessutom har vi Isaksson till Man City och kanske Linderoth till Galatasaray. Vi har unga lovande spelare här hemma som även de väntar på att slå igenom.

    Med rätt leding kan vi ha en ny gyllense generation på gång. Bara inte Lagerbäck hinner förstöra för mycket. Sedan ser jag hellre att vi spelare 4-3-3 eller 4-2-3-1 än 4-4-2 eller 4-4-1-1. Vad tycker ni andra? Hur ser framtiden ut för svensk landslagsfotboll?

  • Svar på tråden EM 2008
  • Marcus pappa

    SPI: Varför inte Lucic, han är sällan eller aldrig dålig i landslaget. Han var vår bästa back i VM. Och vad har du emot Touma (bortsett från att han aldrig spelat för roddföreningen utan bara för Djurgården och solna aik)? Han är riktigt bra i Twente, och holländska ligan håller högre klass än allsvenskan så han borde i alla fall få en chans i landslaget. Sedan borde vi kanske släppa EM08 och satsa allt mot VM10 i stället?

  • Noctem

    Jag oroas mest över defensiven i vårt kära landslag. Det som förut var det bästa är nog nu det sämsta. Vi är i skriande behov av riktigt duktiga ytterbackar som kan fylla på efter kanterna samt stabila mittbackar. Alltså hela försvaret :)

    Jag tror ledningen har bra koll men samtidigt är det alltid bra med förändring när någon suttit länge på sin post men det blir det väl efter EM 08 eller har jag fel? Går inte Lagerbäcks konstrakt ut då?

    Ett stort problem för svensk fotboll är att allsvenskan är så pass usel som den är. Det är stort intresse och bra med folk på matcherna men internationellt gör lagen dåliga insatser år efter år. Det skulle behövas ett lyft för allsvenskan för att bredda truppen :)

  • Sector primordius invalidus

    Marcus Pappa: Lucic för att han är för osäker och har för stor skillnad med mellan hösta- och lägstanivå. Lägstanivån är även för låg anser jag.
    Shabbel Trauma är helt enkelt en spelare som jag inte ser som en landslagsspelare, ser nog inte Kennedy som det heller faktiskt.
    Och skulle jag klaga på spelare som inte spelat i Bajen finge jag väl klaga på alla spelare? ;) [Har du ambition att spela i landslaget, gå inte till Bajen =)]

    Noctem: Ja, defensiven behöver funderas över ordentligt.
    Ett test jag skulle gjort i en träningsmatch är 3-5-2/5-3-2 med t ex Max och Östlund på back/mittfält eller Christoffer Andersson.. Det finns många som skulle kunna pröva där.

    =)

  • Marcus pappa

    SPI: Glöm inte Östlund, han blev inte landslagsman förrens han spelade i roddföreningen, samma sak med Schlebrügge. Så en del blir landslagsmän trots sin tillhörighet

    Att Östlund tappat sin landslagsplats ser jag som naturligt då han dels byt ner sig till division 1 i England, dels det faktum att han inte ens platsar i Southampton. Dessutom vet jag inte om jag sett honom som en säker spelare överhuvudtaget.

    Noctem: Allsvenskan dåliga klass är ett starkt skäl till att landslaget går sämre. Det är inte bra heller att våra talanger väljer Norge, Danmark och engelska division 1 förre allsvenskan. Tror inte de utvecklas mer där än här.

    Sedan är det skrämmande att vårt adelsmärke, defensiven blivit så dålig.

    Jag skulle gärna se att Sverige provande 4-3-3 eller 4-2-3-1. En 4-3-3 uppställning skulle kunna vara Stenman-K. Svensson-Mellberg-Edman bakom Wilhemsson-Källström-Linderoth med Ljungberg-Elmander-Zlatan på topp. I en 4-2-3-1-uppställning är det samma backlinje, men Linderoth-Källström som dfensiva mittfältare medan Wilhemsson-Ljungberg-Elmander är offensivt mittfält och Zlatan ensam på topp.

  • Noctem

    Håller med, det är tråkigt att när det väl ändras lite spelsystem (vilket är bra ibland) så väljer man något så defensivt som 4-4-1-1.

    Vore kul att som alla skriver att prova något mer offensivt när de bästa spelarna vi har just nu är offensiva och inte backar.

  • Marcus pappa

    Vad jag inte fattar är hur Sverige kunde spela så offensivt i kvalet för att sedan vara så usla när det gäller. Är så trött på snacket om att vi skapar en massa målchanser. Ser hellre ett Sverige som gör ett mål efter tråkspel än ett Sverige som har 20 målchanser men inte får in den. Fast helst ser jag ett Sverige som kan göra en två-tre mål per match.

  • Papito

    Ska vi vara helt ärliga så har Sverige haft en oerhörd tur i lottningarna hittills. Sen laget spelat bra i avgörande lägen men i VM gäller det att plocka fram det sista lilla och där räcker laget bevisligen inte till riktigt. Det kan inte alltid vara otur. Den här gruppen ser tuff ut och det är nu vi får se vad laget räcker till. Innan har man haussat Polen & Ungern som om de vore de nya supermakterna i världsfotbollen, nu blir det däremot svårare. Danmark är mer ojämna än Sverige men i sina bästa stunder kan de störa nästan vilket lag som helst. Spanien är ett av världens bästa kvallag, även om de alltid underpresterar i slutspelen.

    Mitt förslag är:

    Isaksson
    Mellberg, K. Svensson, Antonsson/Risp/Lucic & Edman.
    Linderoth & Källström
    Elmander, A. Svensson & Ljungberg
    Zlatan i form eller Allbäck

    Helst skulle jag vilja ha en bättre högerback, en kile som kan bidra med något i offensiven men i väntan på att någon blommar upp så får vi hållas med Mellberg. Han håller inte i mitten men är väldigt svårpasserad som ytterback. Sen kan man variera Elmander med Rosenberg eller vid behov någon mer defensiv spelare. Men tanken med den här uppställningen är att försvaret ska vara snabbt & säkert, de två defensiva mittfältarna hjälper försvaret samtidigt som Källström får utrymme för att slå sina långa svepande passningar. Elmander, Svensson & Ljungberg kan då kontraslå med snabbhet & kvalitet där Ljungberg & Elmander står för snabbheten och Svensson står för framspelningarna.
    På topp behövs en stark target vilket gör att Zlatan i form eller Allbäck.

    Ja, ni får gärna tipsa Lagrell om att jag kan ta över landslaget, har t.o.m tränarutbildning & inte allt för höga lönekrav så visst kan jag bi en hit.

  • Marcus pappa

    Ja, nu är det upp till bevis för Lagerbäcks boys. Spanien och Danmark smäller högre än Polen och Ungern, sedan har vi Nordirland som Sveriges sällan slår, Lettland som vi alltid har svårt för och Island som borde känna oss rätt bra nu, tur att Lichtenstein finns så vi kan få sex gartispoäng och väldig massa mål.

Svar på tråden EM 2008