• Anonym (masken)

Mask?

Måste bara fråga, men kan man ha mask i magen utan att det syns i avföringen eller i rumpan på barnet? Min ena dotter tar sig ganska ofta mot rumpan och jag har nu fått för mig att hon har mask i magen. Någon som vet om man det är ok att ta maskmedel "utifall att"?

• Svar på tråden Mask?
  • Tonia78

Vänta som sagt till kvällen när hon somnat så kommer du säkert se om det är mask.Men köp vanquin på apoteket(om du inte redan har gjort det)så att du har det hemma.Om hon nu har mask så ge henne medicinen imorgon på morgonen.Det är bra om hela familjen ta medicinen.

• Anonym (masken)

Funderar ändå på om det måste synas att det finns mask?
    Vet av andra att maskarna har en tendens att gömma sig så fort dom kommer i närheten av ljuset.Jag får försöka kika i rumpan på henne när hon har somnat men tyvärr så tror jag inte att det kommer att bli så lätt eftersom hon är så pass gammal. Funderar ändå på att fixa maskmedel till hela familjen, får lite panik av att veta vad det kanske kan vara (ryser).
    Tack för era synpunkter.

• Tonia78

Jag vet det är jätteäckligt.Första gången min dotter fick det så ville jag bara gråta.Men andra gången var det inte så äckligt utan jag tyckte det var mest jobbigt o städa o tvätta hela tiden.

• Tonia78

Min dotter är oxå 5 o det gick jättebra att kolla henne.Hon sov så djupt så hon märkte inte ens att jag tittade.

• Anonym (masken)

Tonia78:

Då ska jag gå på maskjakt i kväll :)
    Hittar jag inget så vete tusan om jag ändå inte pillar i hela familjen en kur i allafall.

• mamma legolina

Sover hon dåligt, skruvar och vrider på sig. Jag har många års erfarenhet av maskbarn då min dotter var en maskunge, hon drog på sig mask från ungefär 2 års ålder till 5 års ålder. Hon fick mask av en oavmaskad kattunge första gången sedan räckte det med att dagiskompisar hade oavmaskade katter hemma så hade min dotter mask direkt. Läkaren (jobbade på HC då) talade om att vissa barn är så varför kan dom inte förklara.

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • Anonym

Masken kliar som tusan de är via små o lite tjockare än en sytråd. Kolla i sängen på kvällen

• Anonym (masken)

mamma legolina:
    Svårt att säga, ibland och ibland inte. Hon är inne i en period med mycket drömmar.

Anonym:
    Kryper dom omkring i sängen :0

• Tonia78

TS hur gick det såg du några maskar?

• Anonym (masken)

Försökte kika lite när hon hade somnat men det fungerade inte. Hon vaknade direkt och undrade vad jag gjorde :0
    Ska hålla henne under uppsikt och försöka göra om "undersökningen" igen men lite senare i hopp om att hon sover djupare nu när hon har varit på dagis på dagarna.

• Anonym

Jag har själv haft mask (en gammal kille smittade mig 2 ggr på raken) och tyckte det var sååå äckligt!
    Det kliade som sagt mest på kvällen och natten vilket gjorde det svårt att sova. Tog en tops i öppningen för att klia lite och när jag tog ut den var det en liten vit mask som rörde sig på. Jag höll på att dö av äckel.
    Men efter en dag med maskmedel så var det borta, så himla skönt.

Så testa att ta en tops i öppningen på henne så ser du säkert nån.
    Jag undrar också om det är farligt att behandla "i onödan"?

• Martina76

Jag kan säga av egen erfarenhet (tyvärr lång sådan) att det inte alltid är så lätt att få syn på odjuren. Har man en MASSIV infektion så är det nog inget snack om saken, men annars kan det vara lite klurigt. Reser man sig upp (eller om man lyfter upp barnet) så tenderar dom att krypa tillbaka igen. Dessutom kan man behöva vänta ett bra tag innan man ser dom om man tittar på en liggande person. Så fortsätt undersöka din dotter, ge inte upp!

Angående katter och springmask: springmaskar är värdspecifika, en katts springmaskar kan inte föras över till människa och tvärtom. Däremot kan maskägg från människa fastna i katters päls och på så vis föras över till ett barn som klappar den.

Ett råd: har ni mask så strunta i Vanquin. Skaffa Vermox hos läkare, det är mkt mer effektivt.

• Martina76

Jag kan säga av egen erfarenhet (tyvärr lång sådan) att det inte alltid är så lätt att få syn på odjuren. Har man en MASSIV infektion så är det nog inget snack om saken, men annars kan det vara lite klurigt. Reser man sig upp (eller om man lyfter upp barnet) så tenderar dom att krypa tillbaka igen. Dessutom kan man behöva vänta ett bra tag innan man ser dom om man tittar på en liggande person. Så fortsätt undersöka din dotter, ge inte upp!

Angående katter och springmask: springmaskar är värdspecifika, en katts springmaskar kan inte föras över till människa och tvärtom. Däremot kan maskägg från människa fastna i katters päls och på så vis föras över till ett barn som klappar den.

Ett råd: har ni mask så strunta i Vanquin. Skaffa Vermox hos läkare, det är mkt mer effektivt.

• gröna hönan

Prova att lägga henne över ditt knä och håll isär skinkorna. Efter en stund brukar maskuslingen titta ut! Så gjorde jag med sonen när han klagade över kli i rumpan.

Svar på tråden Mask?