Sova hela natten
humlan: Det man ska göra med vagnandet är just att vagna dem lugna och sedan avvakta, gå därifrån och se/höra vad som händer. Det tar tid för dem att lära sig somna själva helt enkelt. Man kan vagna till sömns, men då får man kanska vagna ofta och mycket i längden... eftersom de lär sig det och det är ju mysigt
Jag har alltid gett dottern mat, mat, mat i mängder på dagen så jag har vetat att hon inte är hungrig på natten när hon vaknat (beroende på ålder, för spädisar måste ju äta på natten till exempel men med åldern har jag successivt tagit bort nattmål för nattmål tills inga mål återstod). Detta har gjort att jag vetat att hon inte är hungrig när hon vaknar utan bara vaknar av vana.
jag har själv sett en bebis på 9 månader och en på 6 månader som sovit 12 timmarsnatt efter tredje natten (och 6 månaders bebisen var även nappanvändare men den togs bort första natten) och i stället sova och äta ordentligt på dagen! Med rutiner, struktur och tålamod går det! Alla barn kan sova på natten, men det är inta alla som gör det själv utan behöver hjälp.