• Impertiff

Sova hela natten

humlan: Det man ska göra med vagnandet är just att vagna dem lugna och sedan avvakta, gå därifrån och se/höra vad som händer. Det tar tid för dem att lära sig somna själva helt enkelt. Man kan vagna till sömns, men då får man kanska vagna ofta och mycket i längden... eftersom de lär sig det och det är ju mysigt
    Jag har alltid gett dottern mat, mat, mat i mängder på dagen så jag har vetat att hon inte är hungrig på natten när hon vaknat (beroende på ålder, för spädisar måste ju äta på natten till exempel men med åldern har jag successivt tagit bort nattmål för nattmål tills inga mål återstod). Detta har gjort att jag vetat att hon inte är hungrig när hon vaknar utan bara vaknar av vana.
    jag har själv sett en bebis på 9 månader och en på 6 månader som sovit 12 timmarsnatt efter tredje natten (och 6 månaders bebisen var även nappanvändare men den togs bort första natten) och i stället sova och äta ordentligt på dagen! Med rutiner, struktur och tålamod går det! Alla barn kan sova på natten, men det är inta alla som gör det själv utan behöver hjälp.

• Impertiff

humlan: Dottern har inte själv minskat ner på nattmålen i och med att hon ätit mycket på dagarna. Men i och med att jag visste att hon fick tillräckligt på dagarna har jag vagnat bort nattmål för nattmål på natten för att vid ca. 5 månaders ålder vara uppe i 11 timmarsnatt. Nu vid 13 månader har vi till slut tagit tag i den sista timmen och fått till 12 timmars natt!
    Hur kan du veta att han är hungrig? För att du ger honom bröstet/välling och han äter?! Jag gjorde aldrig det utan när hon blivit tillräckligt gammal tog jag bort ett nattmål för henne och det fungerade på någon natt och sen när hon blivit ännu äldre tog jag bort nästa nattmål osv.
    Du skriver att du måste vagna honom till sömns annars skriker han efter ett tag. Får han ingen chans att lära sig somna själv kommer du få vagna honom varje gång, så är det.
    Vi har fått dottern att somna själv på kvällarna med envishet och en smula SHN. Vi har inte kurat regelrätt utan det har tagit längre tid då vi gått in och lagt henne, sedan gått ut. Avvaktat och så gått in om det behövts. Med tiden har det blivit färre och färre gånger vi gick in för att hjälpa och fler gånger hon somnade själv. Efter en månad somnade och somnar hon själv varje kväll!
    Samma sak på dagarna. Vi har avvaktat, buffat och vagnat, men lyssnat av. Dagarna har inte varit lika självklara att dottern somnat själv som på kvällarna. Numera får hon ligga och gnälla, pipa och skrika tills hon somnar för vi vet att hon är trött och har den "rutinen" på dagen. Hon ligger ner och låter helt enkelt. Det är inte så att hon står upp i sängen. Och hon somnar oftast inom fem minuter.
    Oj, det blev ett långt inlägg... ville bara tala om att det går att få barnen att somna själv med rutiner och att man avvaktar! De måste få lära sig somna själva!

Svar på tråden Sova hela natten