Du måste logga in för att svara i en tråd.

• humlan

Sova hela natten

Jag bara undrar, hur vissa får sina bebisar att sova hela natten lång, medans andra bebisar ska äta flera ggr/natt?? Är det bara hur vissa barn är eller kan man påverka det själv på något vis?
    Jag har en 3-månaders bebis som äter en ca 3-4 ggr/natt o i bland är han jättesvår när han ska somna om. Så min egna sömn är helt obefintlig just nu. Men jag har läst att det finns vissa rutiner/metoder man kan prova, så jag bara undrar ifall adet finns nån som vet hur??

• Svar på tråden Sova hela natten
  • justsecret

Vi har använt oss av rutiner, både på dagar och nätter, och har vagnat bort nattmålen successivt ju äldre dottern blivit.
    Jag är inspirerad av Anna Wahlgrens metod SHN och har knåpat ihop min egna variant som fungerar bra.
    Läs på www.annawahlgren.com eller fråga mer här!!!
    Det går att få honom att sova längre på nätterna.

• humlan

justsecret:
    Tack för ditt svar. Vad är det för metod ni använt er av då? Och vad menas med vagnat bort? Kört honom i vagnen?

• justsecret

Sova hela natten - kuren har vi inspirerats av, men inte behövt använda regelrätt eftersom vi infört rutiner tidigt.
    Att vagna innebär att barnet läggs att sova i vagnen och när det vaknar så vagnar man direkt! Inte mjukt och gulligt utan med kraft så att barnet lugnas och sedan slutar man. Tanken är att barnet ska bli lugn och somna själv. I början gäller det att ha tålamod för barnet tycker ju att det är mysigt att vagnas... så inte vill barnet att man ska sluta! Men fortsätter man tills de somnar är risken att man alltid får vagna dem till sömns och även att de vaknar efter ett tag och vill bli vagnade igen eftersom det är stilla.
    Vi har också haft en bestämd läggtid varje kväll, och samma rutiner innan. Välling, bus och mys i soffan och skratt självklart! Vällingen signalerar till dottern att det är dags för sova snart. Sedan lägger vi henne, vid samma tid varje kväll, och väntar inte tills hon signalerar att hon är trött utan vi vet att hon är det även om hon skrattar i soffan! Lägger ner henne i sängen, bäddar om, säger godnatt och går ut. Sedan är det natt! Vi går inte in mer efter det. Vaknar hon till under natten, vilket är ovanligt, så avvaktar vi och ser om hon somnar om själv annars ropar vi godnatt till henne. Hon somnar alltid om, men däremot kan det vara svårare på mornarna att somna om för henne.
    Jag började införa dessa rutiner när dottern var ca. 2.5 månad och har successivt vagnat bort nattmålen som sagt var.
    I början när vi la henne i sängen satt vi bredvid och buffade henne tills hon somnade. Egentligen ska de ju somna själva, men det kom med tiden för oss.
    Vi backade och såg vad som hände. La ner henne, sa godnatt och gick ut. Hon protesterade och vi gick in och buffade. Men ibland så somnade hon själv osv. Till slut var vi vid 4-5 månaders ålder framme vid att hon somnade själv!

Oj, hängde du med i svamlandet... det blev en massa tankar på en gång.

• humlan

Angående det där med vagnandet, jag har testat det lite nu. Och han somnar ändå inte av sig själv om jag lugnat ner honom. Går man därifrån då, så börjar han härja omkring i vagnen. Så det har slutat med att jag måste vagna honom till sömns ändå....

Vi kör oxå med lite mer rutiner nu, bada, sätta på pyjamas o sen mys o äta en stund innan han ska sova. Men inte alltid det funkar att han somnar in med en gång då eftersom han oftast är övertrött på kvällarna. Så då brukar han skrika ett tag tills han blir helt utmattad o till slut så somnar han. Han har alltid haft svårt med o somna själv o försöker man så börjar han bara skrika. Så det blir ett nedrans vaggande innan han lugnar ner sig. Ibland kan han somna när han matas, men det är inte alltid det hjälper enbart på kvällarna.
    Samt att han vill ju helst att man ska GÅ omkring med honom, inte sitta ner o vagga inte Hmmm! Börjar bli tungt! Lägger man ner honom innan han somnar så skriker han bara.

Vet inte om man ska låta honom ligga där o skrika tills han somnar av sig självt då???
    Har hört att vissa fått göra så, eftersom bebisen vägrar somna av sig självt annars.

Vi kör ju ersättning, inte välling (var kanske det du menade? ), o inte signalerar det direkt att det är sovdags för honom inte. Eftersom han får ersättning hela dagarna. Ammandet funkar tyvärr inte eftersom han aldrig blir mätt så då måste vi köra ersättning oxå. Så har det varit sen han var 2 veckor gammal.

Jag börjar fundera på om det GÅR o få alla bebisar å sova hela nätter. Verkar som att vissa har mindre matbehov o mer sömnbehov än andra. För vaknar vår kille på nätterna så är han oftast hungrig o skriker, o inte kan jag neka honom mat då?? Funkar inte o stoppa in nappen heller. Den spottar han bara ut om han är hungrig. Så jag tvivlar som sagt på att detta funkar på alla..??? Känns inte så ialla fall

Vi testar som sagt att lägga ner honom ibland när han lugn, men oftast så börjar han skrika efter ett tag.

• ellinormaria

hej. du säger att han är övertrött på kvällen när han ska nattas.. hur dax är det och hur mycket sover han på dagarna?
    jag körde med att förlänga tiden mellan mat på dagarna till ca 4timmar och då blev det att hon sov längre på natten oftas hela, beror ju på vad man menar med hela, nu är hon 7månader och har en tillväxtperiod så nu vaknar hon en gång per natt vid 3 som en klocka då har hon sovit sen 20.00 så somnar hon om brevid mig(ammar) o sover resten av natten brevid/mellan oss. sen vaknar hon oftas vid 7.30 o vill bajsa, sen ligger hon ii sängen med mig o gosar tills vi går upp o äter frukost.
    sover hon dåligt under dagen så sover hon mer oroligt under natten o är svårare att söva på kvällen.

/a

• Tildes mamma

justsecret:

Håller mde dig helt och fullt. Kurat våran lilla tjej (15 mån) med AW Sova hela natten. Kan tillägga att hon aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv samt vaknat upp till 15 ggr/natt.
    Började kuren för två v sen. Efter 3 dagar sov hon sina 12 timmar /natt utan ett pip.

Tack AW *bockar och bugar*

• humlan

Tildes mamma:
    Så du tycker det är värt att köpa boken då? Eller finns det nåt å läsa om kurerna på nätet?

ellinormaria:
    Jadu, jag vet inte exakt...men märker av att han blir mer gnällig runt 17-18-tiden o sen framåt. Idag gjorde jag som så att jag la honom i vagnen vid 17.30-tiden o vagnade honom till sömns för att han såg så trött ut o han somna in rätt fort. Han fick ligga där tills han vaknade o då tog jag upp honom o gav honom ersättning o då somnade han om efter ca en halvtimme vid 20.00-20.30 ca, så nu sover han Har märkt att om jag "fångar upp honom i tid" då han verkar trött på kvällarna så brukar han inte direkt gnälla. Nu i kväll har han inte gnällt nånting alls, vilket har varit jätteskönt

• Impertiff

humlan: Det man ska göra med vagnandet är just att vagna dem lugna och sedan avvakta, gå därifrån och se/höra vad som händer. Det tar tid för dem att lära sig somna själva helt enkelt. Man kan vagna till sömns, men då får man kanska vagna ofta och mycket i längden... eftersom de lär sig det och det är ju mysigt
    Jag har alltid gett dottern mat, mat, mat i mängder på dagen så jag har vetat att hon inte är hungrig på natten när hon vaknat (beroende på ålder, för spädisar måste ju äta på natten till exempel men med åldern har jag successivt tagit bort nattmål för nattmål tills inga mål återstod). Detta har gjort att jag vetat att hon inte är hungrig när hon vaknar utan bara vaknar av vana.
    jag har själv sett en bebis på 9 månader och en på 6 månader som sovit 12 timmarsnatt efter tredje natten (och 6 månaders bebisen var även nappanvändare men den togs bort första natten) och i stället sova och äta ordentligt på dagen! Med rutiner, struktur och tålamod går det! Alla barn kan sova på natten, men det är inta alla som gör det själv utan behöver hjälp.

• humlan

Impertiff:
    Ja, min lilla kille äter rätt så ofta o mkt på dagarna. Ibland en gång/timme. Men jag tycker inte det hjälper så mkt ändå med sömnen på natten. Han vaknar ändå å är hungrig. Det är som att ju mer han får, desto mer vill han ha...?? Ingen aning. Och då kör vi både med amning o ersättning. Numera är det inte lika mkt amning dock, för jag verkar inte ha mkt mjölk kvar. Han blir bara sur o kinkig vid bröstet
    Ja, det är inte ofta han somnar av sig själv varken i vagnen eller nån annanstans för den delen. Så vagnar jag honom inte till sömns eller vaggar i famnen, så börjar han gnälla o skrika efter ett tag...

Men du menar att din bebis successivt lärde sig av med o äta på natten i o med att hon fick mkt på dagarna? Samt att hon sover mer på dagarna oxå eller?

Ja,jag har hur många kompisar som helst med bebisar som sover hela nätter o har gjort det sen dem kom hem från BB typ...

• japp78

hej,
    jag har också en son som inte vill sova nätterna igenom. Han är nu 5 månader. Igår var jag på bvc och tog upp vårt sömnproblem. Fick jättebra tips som jag införde och hör och häpna: inatt åt han ingenting mellan 18.30 och 5.30, han slog sitt senaste rekord med mer än det dubbla.
    Tipsen jag fick var:
    - ge gröt innan han ska sova, massa gröt, + amning.. detta medför att jag som mamma VET att han ska klara sig utan mat hela natten.
    - när han vaknar under natten, ta inte upp honom ur sängen! men när han skriker så låt honom höra att du finns där så han inte känner sig ensam och övergiven.
    - hjälper inte det så ge lite vatten, men dock i sängen, ta inte upp honom. han ska lära sig att på natten sover man!
    - lek tittut-lekar under dagarna med honom så han förstår att bara för att han inte ser en, så finns man ändå där.

alla barn är olika, vissa sover hela nätter igenom direkt, andra måste få lite hjälp på traven.. lycka till!

Svar på tråden Sova hela natten