• humlan

Sova hela natten

Jag bara undrar, hur vissa får sina bebisar att sova hela natten lång, medans andra bebisar ska äta flera ggr/natt?? Är det bara hur vissa barn är eller kan man påverka det själv på något vis?
    Jag har en 3-månaders bebis som äter en ca 3-4 ggr/natt o i bland är han jättesvår när han ska somna om. Så min egna sömn är helt obefintlig just nu. Men jag har läst att det finns vissa rutiner/metoder man kan prova, så jag bara undrar ifall adet finns nån som vet hur??

• Svar på tråden Sova hela natten
  • humlan

justsecret:
    Tack för ditt svar. Vad är det för metod ni använt er av då? Och vad menas med vagnat bort? Kört honom i vagnen?

• humlan

Angående det där med vagnandet, jag har testat det lite nu. Och han somnar ändå inte av sig själv om jag lugnat ner honom. Går man därifrån då, så börjar han härja omkring i vagnen. Så det har slutat med att jag måste vagna honom till sömns ändå....

Vi kör oxå med lite mer rutiner nu, bada, sätta på pyjamas o sen mys o äta en stund innan han ska sova. Men inte alltid det funkar att han somnar in med en gång då eftersom han oftast är övertrött på kvällarna. Så då brukar han skrika ett tag tills han blir helt utmattad o till slut så somnar han. Han har alltid haft svårt med o somna själv o försöker man så börjar han bara skrika. Så det blir ett nedrans vaggande innan han lugnar ner sig. Ibland kan han somna när han matas, men det är inte alltid det hjälper enbart på kvällarna.
    Samt att han vill ju helst att man ska GÅ omkring med honom, inte sitta ner o vagga inte Hmmm! Börjar bli tungt! Lägger man ner honom innan han somnar så skriker han bara.

Vet inte om man ska låta honom ligga där o skrika tills han somnar av sig självt då???
    Har hört att vissa fått göra så, eftersom bebisen vägrar somna av sig självt annars.

Vi kör ju ersättning, inte välling (var kanske det du menade? ), o inte signalerar det direkt att det är sovdags för honom inte. Eftersom han får ersättning hela dagarna. Ammandet funkar tyvärr inte eftersom han aldrig blir mätt så då måste vi köra ersättning oxå. Så har det varit sen han var 2 veckor gammal.

Jag börjar fundera på om det GÅR o få alla bebisar å sova hela nätter. Verkar som att vissa har mindre matbehov o mer sömnbehov än andra. För vaknar vår kille på nätterna så är han oftast hungrig o skriker, o inte kan jag neka honom mat då?? Funkar inte o stoppa in nappen heller. Den spottar han bara ut om han är hungrig. Så jag tvivlar som sagt på att detta funkar på alla..??? Känns inte så ialla fall

Vi testar som sagt att lägga ner honom ibland när han lugn, men oftast så börjar han skrika efter ett tag.

• humlan

Tildes mamma:
    Så du tycker det är värt att köpa boken då? Eller finns det nåt å läsa om kurerna på nätet?

ellinormaria:
    Jadu, jag vet inte exakt...men märker av att han blir mer gnällig runt 17-18-tiden o sen framåt. Idag gjorde jag som så att jag la honom i vagnen vid 17.30-tiden o vagnade honom till sömns för att han såg så trött ut o han somna in rätt fort. Han fick ligga där tills han vaknade o då tog jag upp honom o gav honom ersättning o då somnade han om efter ca en halvtimme vid 20.00-20.30 ca, så nu sover han Har märkt att om jag "fångar upp honom i tid" då han verkar trött på kvällarna så brukar han inte direkt gnälla. Nu i kväll har han inte gnällt nånting alls, vilket har varit jätteskönt

• humlan

Impertiff:
    Ja, min lilla kille äter rätt så ofta o mkt på dagarna. Ibland en gång/timme. Men jag tycker inte det hjälper så mkt ändå med sömnen på natten. Han vaknar ändå å är hungrig. Det är som att ju mer han får, desto mer vill han ha...?? Ingen aning. Och då kör vi både med amning o ersättning. Numera är det inte lika mkt amning dock, för jag verkar inte ha mkt mjölk kvar. Han blir bara sur o kinkig vid bröstet
    Ja, det är inte ofta han somnar av sig själv varken i vagnen eller nån annanstans för den delen. Så vagnar jag honom inte till sömns eller vaggar i famnen, så börjar han gnälla o skrika efter ett tag...

Men du menar att din bebis successivt lärde sig av med o äta på natten i o med att hon fick mkt på dagarna? Samt att hon sover mer på dagarna oxå eller?

Ja,jag har hur många kompisar som helst med bebisar som sover hela nätter o har gjort det sen dem kom hem från BB typ...

• humlan

antonias mamma:
    Tack för tipsen o ja, jag har Barnaboken Har börjat läsa ur den lite smått. Men som hemmamamma så hinner man ju inte sånt lika ofta längre Men den verkar bra ialla fall.
    Och jag håller med, gillar inte heller den där 5-minuters-metoden Gör ju ont i en när dem skriker på det där viset!

Infinite Joy:
    Vad heter författaren till Sleep Solution? Och vad innebär den om man jämför med Sova hela natten o 5-minuters-metoden?? Bara lite nyfis

Finns Sova hela natten-boken billigare nånstans förresten?? Tyckte det var lite väl dyrt med 200,- för en bok just nu:-/

• humlan

Japp78:
    Tipsen du fick på BVC verkar oxå bra Så dem funkar bra alltså?? Nu äter ju inte min lillkille gröt ännu, men vi ska börja lite smått när han blir 4 månader. För det är väl då man kan börja med sånt va?

Svar på tråden Sova hela natten