• nina80

Ihopväxt slidöppning?!

Idag säger de att man inte ska sära på blygdläpparna när man tvättar bebisen men förr sa man att det var jätte viktigt för att få bort eventuella rester av bajs. Däremot gäller det ju att vara jätte försiktig. Skulle aldrig kunna låta min bebis gå runt med bajs i snipan bara för att man inte ska tvätta där och sära på läpparna.
    Det skumma var när jag berättade för min mormor en dag vid blöjbytet att man inte får sära på blygdläpparna så sa hon att det är klart att du måste göra det för annars kan de växa ihop. Efter att ha läst denna tråd nu som får det mig att fundera på ifall det ändå inte finns en gnutta sanning i hennes påstående...

• nina80

Ja, det var bara en teori som jag hade om kanske inte min 89 åriga mormors uttalande ändå inte var så jätte fel. Vid det tillfället avfärdade jag det helt och hållet, för ärligt talat så har jag inte hört talas om ihopväxta slidor hos barn, åtminstonne skulle jag inte tro att det var så vanligt som det verkar här. Möjligt också att det ändå inte spelar någon roll för om det blir så eller inte oavsett om man särar eller inte. Det är ju slidan som vuxit ihop och inte blygdläpparna, men kanske kanske det påverkar lite...

Jag vet att man idag rekommenderar att inte sära - men jag vägrar att min bebis ska gå runt med bajs där så jag tvättar lite försiktigt och tittar försiktigt efter att jag inte har missat massa bajs som faktiskt ofta händer. Det är lätt hänt att det gömmer sig lite rester mellan blygdläpparna.

Svar på tråden Ihopväxt slidöppning?!