• Cheri

Ihopväxt slidöppning?!

Min dotters vagina är igenväxt. Hon har alltså inget hål där nere.

Jag har försökt googla lite om detta men hittar ingen information öht.

Därför undrar jag om det finns fler med barn som har igenväxt vagina, eller om någon vet något mer om det här?

• Svar på tråden Ihopväxt slidöppning?!
  • minängel

den utvecklas inte förens i puberteten tror jag.
    Mödomshinnan är hel ända tills man får mens första gången, då spricker den lite så blödningen kan komma ut resten vet du nog (det är i allafall vad jag lärde mig på sexualundervisningen i skolan

• marlene23

minängel: det stämmer inte! min dotter har en slidöppning! jag vet en vars dotter inte heller har något "hål" henne ska de operera för att hon ska få ett.. det är en enkel operation, men jag vet inte hur det går till

• Fnyz

ts: vad sa de på förlossning på bvc å liknande har du fått höra något om att de kommer behövas någon åtgärd?

• hallon2

miniängel lyssna nog bara med ett halvt öra på den lektionen...!
    Så klart att små flickebarn har en öppning... mödomshinnan sitter inte vid "ingången" precis! Och den har inget som helst med mensen att göra...

TS: BVC måste ju har svar på din fråga - jag har då aldrig hört talas om liknande!

• marlene23

minängel: mödomshinnan är inte som ett täckande lager över "hålet" utan ligger som en kant runt "hålet" med öppning i mitten.. och den kan spricka vid samlag, men behöver inte göra det, men det blir då en "bristning" i mödomshinnan.

• fröken Anna

Jag hade ingen aning om att det kunde vara så, men för flera år sedan bytte blöja på en liten tjej på min förskola och upptäckte att hon inte hade något hål därnere. Jag blev alldeles förskräkt!! Jag var ung och ny och vågade inte fråga föräldrarna om detta... Har hört om det efter, men har inte riktigt förstått. Det kan ju inte vara så himla vanligt, eller är det för att det är sådant som man "inte pratar om", som man aldrig hört talas om det?

Gör man något åt det, eller fixar det sig självt?

• minängel

ok. jag måste verkligen ha missat en stor del av sexualundervisningen, eller så hade jag lärare som var VÄLDIGT dåliga på att förklara. Tack för att ni rättar mig

• Fnyz

jag hade aldrig hört talas om de heller de är säkerligen tabu å prata om som allt med vaginan är... men det är ju iaf inget hon lider av i dagsläget så du hinner ju ta reda på alla saker i lugn å ro å fatta beslut i lugn å ro iaf.

masa kramar från ditt största scrapfan

• Missnööjd

Det finns en sjukdom som heter något liknande "Lichen scheloros". Google på det och se vad du hittar.

• Cheri

Hon hade såhär innan för några månader sedan, men då var dte inte helt igenväxt hon blev då behandlad med Östrogensalva, och då öppnade sig hålet. Nu på 6-månaders kontrollen upptäcktes dte att det had eväxt igen helt och hållet nu och att även urinhålet var för litet, så nu får jag smeta på med salvan igen och hoppas på att det öppnar sig.

Men när man står där på BVC så glömmer man liksom av sig och tappar alla frågor, sen nrä man går hem så börjar man fundera, varför, hur, vadå, osv.

Bara förvånad över att det inte finns någon info på nätet alls att hitta om detta?

Minängel, nej alltså, det finns inget hål över huvud taget, bara hud, så det är omöjligt att spräcka någon hinna eftersom man omöjligt kan komma in någonstans.

Svar på tråden Ihopväxt slidöppning?!