Inlägg från: kozzan |Visa alla inlägg
  • kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • kozzan

mina åsikter är följande:
    vill man ha sin katt ute ska man ha den i koppel, jag vill inte ha kattskit i sandlådorna. vill man inte ha den i koppel får man flytta ut på landet/skogen där katten inte stör andra.
    jag fota min förra grannes katt när den bajsa i sandlådan, ringde på och visa bilden och krävde att hon plocka upp bajset i sandlådan och att om hon inte höll koll på sin katt och städa efter den skulle jag polisanmäla henne vilket sluta med att hon fick hålla sin katt inne.
    jag tycker inte synd om en ägare om dens katt blir påkörd. det är däremot synd om katten som fick ett förkortat liv och föraren som avslutade livet eller skadade det ordentligt... helt och håller ägarens fel...

• kozzan

dr pepper: när jag bodde hemma hos mina föräldrar bodde vi på nb och hade en liten uteplats, katterna pissa på dynorna titt som tätt och hoppa in på balkongen och pissa på mattan osv...
    jag blir arg när jag ser katter bajsa i sandlådan, min dotter ska i framtiden inte kunna leka i sandlådan för det är grannarnas katters toalett, jag tycker det är fel... har själv katt som är inne så det är absolut inte så att jag inte gillar katter...

sallisen: eller hur är det fel? vems sandlåda är det? katternas eller barnens? man kan ju börja undra... fota när katterna bajsar och visa för ägaren och kräv att de plockar upp, det gjorde jag...

• kozzan

dr pepper- tyvärr så krävs fotobevis oftast idag. ägaren kanske är väldigt medgörlig så de inte behövs men vill hon ha bevis så finns det...

sannisen- smart med nät över sandlådorna, borde införas överallt

comedia- man får vara ute med en katt på samma sätt som med en hund. du ska ha full uppsikt över den och plocka upp efter den på samma sätt som man måste med en hund.
    lagtext kopierads ur lagen om tillsyn av katt och hund
    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
    till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
    de orsakar skador eller avsevärda olägenheter

det klassas som sanitär olägenhet när en katt bajsar i sandlådan...

• kozzan

monstermamman- vem ska betala det nätet? jag ska väl inte behöva betala eftersom min katt är inomhus...

de som har sina katter ute kan väl ha ett schema där de turas om att gå runt i sandlådorna i området och allas tomter och plockar upp efter katterna och erbjuder sig att tvätta nerpinkade stolsdynor och filtar?

• kozzan

nona75: man är djurplågare lika mkt om man låter katten vara ute som inne. ute riskerar den att bli skadad eller påkörd, inne riskerar den att ha tråkigt om den inte fr stimulans... skulle utekatterna endst finnas på landet skulle det inte bli lika mkt "ops"-parningar och därav färre katter. jag tror inte många med vanliga bondkatter parar speciellt ofta, det blir inga pengsar och är svårsålda. de som föder upp raskatteer låter oftast inte sina katter springa ute...

älskardante: precis, man kan ha den i koppel eller om man har möjlighet, bygga en rastgård.

• kozzan

comedia: man kan nog inte förbjuda att klatter går ut i koppel, då ska man inte få rasta sin hund heller. har hört att vissa hyresvärdar och brf däremot kan totalförbjuda ett visst sortts djur i deras lägenheter...

• kozzan

monstermamman: jag vill inte betala för att andra inte kan hålla koll på sina djur, sandlådan har kommunen ställt dit för barnens skull inte som sandlåda, den ska därför inte användas som deet. de som prompt måste ha sin katt ute kan då betala ett nät så vi andra kan ha våra barn i sandlådan och bruka den till vad den är till för...

• kozzan

nona75: har min innekatt kastrerad, vet däremot ingen annan som har det men det är klart at det finns. vet att inte alla parniungar var en miss men om man kollar annonser så är det mest bondkatter som är till salu för billig peng och jag tror inte många planerar en parning på sin bondkatt som de kan sälja för ca 100kr st när det kostat minst det dubbla att föda upp dem...

• kozzan

najzgirl: håller helt med dig. de har inget där att göra...

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?