• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • kozzan

mina åsikter är följande:
    vill man ha sin katt ute ska man ha den i koppel, jag vill inte ha kattskit i sandlådorna. vill man inte ha den i koppel får man flytta ut på landet/skogen där katten inte stör andra.
    jag fota min förra grannes katt när den bajsa i sandlådan, ringde på och visa bilden och krävde att hon plocka upp bajset i sandlådan och att om hon inte höll koll på sin katt och städa efter den skulle jag polisanmäla henne vilket sluta med att hon fick hålla sin katt inne.
    jag tycker inte synd om en ägare om dens katt blir påkörd. det är däremot synd om katten som fick ett förkortat liv och föraren som avslutade livet eller skadade det ordentligt... helt och håller ägarens fel...

• Y O D A

Jag tänker inte diskutera, vill bara göra ett inlägg: jag har bott på många ställen och aldrig har någon utekatt kommit o kissat på stolsdynor eller liknande (o absolut inte på balkongen).  Du verkar vara en arg person.

........jaha........
  • Sallisen

Ett elände, det är vad jag tycker. Vi och våra grannar låter inte barnen leka i sandlådan längre, för katterna är där och gör sina behov... inte sååå fräscht faktiskt! Speciellt med små barn som ju ska proväta på allt...

Och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • kozzan

dr pepper: när jag bodde hemma hos mina föräldrar bodde vi på nb och hade en liten uteplats, katterna pissa på dynorna titt som tätt och hoppa in på balkongen och pissa på mattan osv...
    jag blir arg när jag ser katter bajsa i sandlådan, min dotter ska i framtiden inte kunna leka i sandlådan för det är grannarnas katters toalett, jag tycker det är fel... har själv katt som är inne så det är absolut inte så att jag inte gillar katter...

sallisen: eller hur är det fel? vems sandlåda är det? katternas eller barnens? man kan ju börja undra... fota när katterna bajsar och visa för ägaren och kräv att de plockar upp, det gjorde jag...

• Y O D A

kozzan

ok Glad men att fota katter när de bajsar?
    Lycka till iallafall, har du pratat med hyresvärden ang ert kattproblem? Kanske de kan hjälpa till.

........jaha........
  • Duckan74

Nej, jag vill inte ha nån annans katt i min rabatt eller i sandlådan. Flytta ut på landet om du vill ha en utekatt, annars ha den inne eller i koppel ute.
    Skulle jag få tag i en katt som just kissat på min stolsdyna skulle den katten få en sån dusch vatten på sig! Grr..

• Comedia

För att inte tala om hararna som lämnar pluttar på gräsmattan! Och fåglarna som skiter överallt!! Utrota alla!!!

*ironi*

• Dajjna

Där jag bodde förut i ett höghusområde, där det bodde flera katter, satte hyresvärden ett nätgaller över sandlådorna, typ fiskenät,(eller sånt man kan sätta upp runt balkongen så inte katten ska ramla ner) så katterna inte kunde utföra sina behöv där. Och när barnen ville leka där var det lätt att ta bort! Tycker jag var en himla bra lösning.

• ÄlskarDante

Det e ju en lag som säger at tman ska ha både katter o hundar under uppsikt. Så om man i ett bostadsområde låter sina katter springa vind för våg. DÅ måste jag ju kunna släppa ut mina hundar då oxå el?!?!?!
    Funderar starkt på att låta mina hundar göra sina behov i grannens trädgård eftersom deras katt gör sitt hos oss. Borde ju va ok el hur?!?!?!

Vi bor i bostadsrätts radhus o det såtr till o med i föreningensstadgar att lösa katter ej får vistas i bostadsområdet.
    När vi flyttade hitt pratade vi med vicevärden(vi visste dp inte vems katten va bara att den va mer i vår trädgård än nån annanstan) men han bara skrattade o sa jasså den. Jaga bara bort den när den kommer så springer den hem.
    Nu i efterhand har det vissat sig vara grannens(som sitter med i styrelsen o precis som vicevärden har bott här sen husen byggdes) katt. SÅ då verkar det som att det ska va ok för dom men ingen annan. Blir så arg

• jen 75

jag skulle aldrig våga släppa ut våra katter här.. alldeles för många faror för en liten katt..

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?