Inlägg från: Najzgirl |Visa alla inlägg
  • Najzgirl

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

Jag hatar när kattägare inte kan se efter sina katter! Så oansvarigt! Här i vårat bostadsområde kryllar det av katter. Dom springer och gör sina behov i våra rabatter. jag tycker inte att jag ska behöva köpa en massa medel mm för att hålla ANDRAS katter borta från min gård. Har själv 2 katter som vistas ute på dagarna i rastgård (vilket vår veterinär tyckte var en utmärkt idé som fler borde ta efter) Grannkatterna springer runt rastgården och retar upp våra katter...blir vansinnig snart.  Anledningen till att jag har mina i rastgård är som jag skrev att jag själv hatar när andra katter är på min gård. Alltså håller jag mina inhägnade så att grannarna ej ska störas av dom. Sen bor vi vid en väg som trafikeras av stora timmerbilar. Vill inte att kissarna ska bli överkörda.  Dom älskar att vara i rastgården, där dom harkojor och klätterställningar att sysselsätta sig med.

• Najzgirl

Håller med dig Kozzan! Varför ska man behöva betala för att slippa ha grannarnas katt hos sig? Det är helt och hållet kattägarens uppgift i så fall att betala för nätdörrar mm. Fast varför ska man vara tvungen att ha nätdörrar för att grannens katt inte ska gå in i ens hus? Vill man ha katt i huset så skaffar man sig en själv ju.

Jag vet en tjej som hade en utekatt som sprang runt hos grannarna och kissade mm. HON köpte spray och delade ut till grannarna så att dom kunde hålla hennes katt borta. Ansvarsfullt i och för sig. Men själv vill jag inte hålla på med en massa förebyggande åtgärder för att hålla katter borta. Dom har inget på min tomt att göra punkt slut.

• Najzgirl

Skorpionen80 :

Helt rätt! Har man katterna under uppsikt så vet man ju precis vad dom äter och vad som kommer ut. Finns mycket farliga saker (kanske katthatare lägger ut...?) som dom kan få i sig ute.

Våra grannar såg inte så glada ut när vi talade om att vi skulle skaffa katt. Men när dom hörde att vi skulle bygga en rastgård till dom så blev det en annan visa.
    Sen är det rätt skönt att man hela tiden vet vart katterna är. Behöver inte oroa sig för dom jämt. Får heller inget skäll från grannarna om dom hittar kattskit eller nerpissade stolsdynor mm eftersom dom vet att det inte är våra katter som gjort det. Får istället höra : -Tänk om fler kunde ha sina katter i rastgård som ni.

Så rastgård är både bra och tryggt för katterna och håller grannarna glada!

• Najzgirl

SanniXx:

Givetvis är inte våran rastgård 1x1 meter.. Den är stooor!

Man har ju hundar i hundgård?? Det är ju också mot deras "natur" iså fall..eller??

• Najzgirl

SanniXx:

Om rastgården är för liten är det nästan bättre att katten är innekatt...Tyvärr ser man ju även hundgårdar som är alldeles för små...

Vi hägnade in en del av vår altan till katterna, så att dom har tak. Sen går den ut på gräsmattan också (utan tak bara nät) så dom har bra med yta att röra sig på. Om dom vill röra sig vill säga...dom är rätt lata och sover mest Dom har en massa avsatser att ligga på och bra klätter och klösmöjligheter. Anledningen till att vi valde rastgård var att hankatten vägrade att gå ut överhuvudtaget (efter en rymning på ett dygn). Troligtvis blev han skrämd för efter det gick det inte att ha honom ute i koppel ens. Han känner sig trygg i rastgården. Hade vi sett att dom vantrivdes så hade vi löst det på annat sätt.

• Najzgirl

Måste hålla med SanniXx om att alla ägare till utekatter är inte likadana. Det finns dom som tar sitt ansvar och ser till att katten stör grannarna. All heder till dom!

• Najzgirl

Zaria:

Jag håller med. Jag har sagt det förr och nu säger jag det igen: JAG vill inte hålla på med en massa förebyggande åtgärder för att slippa ANDRAS katter.

• Najzgirl

Silentwings: fast råttor, möss mm är ju vilda djur....ingen som har ansvar för dom....

Jag tror att det är det som de flesta retar sig på. Att man som djurägare inte ser efter sina djur.

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?