vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
Har inte orkat läsa hela tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan skrivit samma sak.
Det är synd om katten som får gå ute. Ofta ser man dessa katter hopkurade i ett hörn när det regnar eller är kallt. Katter som går ute fritt råkar ut för slagsmål, sjukdomar, hemska människor och hårda bilar. Går man ut med katt i koppel slipper man det mesta. Dock finns ju risken för sjukdomar kvar... Men även innakatter får sjukdomar, bara inte lika lätt. Går du ut med din katt i koppel får den ju fortfarande nosa på allting och leka, bara det att du har koll på den!
Har själv en innekatt som älskar balkongen! Har tagit med honom ut någon gång, då tycker han att världen är hemsk och stor och full med hot! Här inne trivs han som en kung. Han har mig som han kan kela med, mat och vatten och bajslåda har han tillgång till 24/7. Och värme. Och jag har bättre koll på honom än om jag släppt ut honom! Jag vet om och när han kissat, bajsat, ätit, druckit. Har åkt in till vet flera gånger då han tex inte ätit eller haft problem med att gå på lådan. Detta hade jag aldrig sett om jag släppt ut honom!
Och nej, jag tycker inte synd om ägaren när deras katt blir påkörd. Släpper man ut katten så får man mer eller mindre räkna med att den inte kommer hem en dag. Det är deras eget fel.