Inlägg från: skorpionen80 |Visa alla inlägg
  • skorpionen80

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

Har inte orkat läsa hela tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan skrivit samma sak.

Det är synd om katten som får gå ute. Ofta ser man dessa katter hopkurade i ett hörn när det regnar eller är kallt. Katter som går ute fritt råkar ut för slagsmål, sjukdomar, hemska människor och hårda bilar. Går man ut med katt i koppel slipper man det mesta. Dock finns ju risken för sjukdomar kvar... Men även innakatter får sjukdomar, bara inte lika lätt. Går du ut med din katt i koppel får den ju fortfarande nosa på allting och leka, bara det att du har koll på den!

Har själv en innekatt som älskar balkongen! Har tagit med honom ut någon gång, då tycker han att världen är hemsk och stor och full med hot! Här inne trivs han som en kung. Han har mig som han kan kela med, mat och vatten och bajslåda har han tillgång till 24/7. Och värme. Och jag har bättre koll på honom än om jag släppt ut honom! Jag vet om och när han kissat, bajsat, ätit, druckit. Har åkt in till vet flera gånger då han tex inte ätit eller haft problem med att gå på lådan. Detta hade jag aldrig sett om jag släppt ut honom!

Och nej, jag tycker inte synd om ägaren när deras katt blir påkörd. Släpper man ut katten så får man mer eller mindre räkna med att den inte kommer hem en dag. Det är deras eget fel.

• skorpionen80

Ok, nu har jag läst =)

ÄlskarDante
    Ta reda på vems katten är ifall den springer in. Upplys dem sedan att om det händer igen, så skickar du räkningen på din lägenhetssanering till dem ;)
    Har för mig detta varit uppe i domstol, och att kattägaren är skyldig att betala sanering om katten smitit in till någon som är så pass allergisk! Har dock ingen källa på det, ska försöka hitta!

• skorpionen80

SanniXx
    Det är synd om en katt som går ute för att den kan råka ut för vad som helst. Ungdomar som tejpar på smällare på dem, ungar som sparkar. Slagsmål med andra katter. Div gifter som läggs i mumsbitar. De kan bli överkörda av bilar. Skadade av andra djur.

Om katten redan är utekatt och inte kan vänja sig vid innekattsliv så kan man ju gå ut med den i koppel. Trevligare för katten och så slipper du be dina grannar att jaga bort katten :-0

• skorpionen80

Ja, det kan vi. Men vi människor (åtminstone några av oss) är lite smartare och tänker längre än katter. Jag kollar om det kommer en bil innan jag går över vägen. Jag går inte ut själv på natten då jag vet att risken för överfall än högre. Jag äter inte mat jag hittar på marken, hur god den än ser ut. Jag springer inte in till andra människor. Jag kan försvara mig mot barn som vill slå mig.

• skorpionen80

Men herregud, du vägrar förstå va? Jag skrev ju att jag inte går ut själv om nätterna, just för att risken för överfall är större då. Ja, vissa måste gå ute pga jobb. Men så vitt jag vet finns det ytterst gå katter som jobbar. Ännu färre som måste gå själva till jobbet.

• skorpionen80

silentwings
    Råttor, möss osv har inga ägare som kan se över dem! Och så finns det ingen lag mot möss etc.

• skorpionen80

silentwings
    Ja, samma lag som tvingar en hundägare att ha uppsikt över hunden. Finns nog citerad i denna tråd.

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?