Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

Tycker inte om katter i bostadsområden, dels för att jag inte förstår hur man tänker när man utsätter sin katt för alla risker som finns där såsom folk som bussar hundar på dem, ungar som kastar sten och ungdommar som kastar smällare och allt möjligt.

Är även trött på att plocka upp efter andras katter och inte ens kunna ha utemöbler för att nån katt promt skall kissa på dem.

Förstår att kattägare som får sina katter påkörda blir ledsna, men samtidigt så tycker jag de satt sig i det själva och tycker mest synd om katten som kanske fått plågas till döds i ett dike tex.

Kanske är hård men bor i ett bostadsområde själv och har nog både sett och hört för mycket för att nånsinn tycka det är schysst mot katten.

• Zaria

Och varför skall grannarna informera om ifall katten pissar på deras saker, det är inte grannarna som valt att skaffa katt och få sina saker förstörda.
    Dessutom är inte alla grannar djurvänner även om man själv är det. En granne till mig sitter tex och skjuter soft air gun på alla katter som kommer in på hans uteplats.

Om man resonerar som att det är synd om katten att inte få gå ut så kanske man skall tänka sig för innan man skaffar sig katt, eller helt enkelt strunta i det. Trots allt är inte katt en livsnödvändighet.

• Zaria

Sha: Det funkade inte här iaf på grannars katter.
    Dock tycker inte jag det är min uppgift som innekattsägare att behöva skydda mina saker från grannars katter...Jag har inte valt att ha deras katter hos mig.

• Zaria

Silentwings: Nu känner inte jag kattägarna i fråga, men har faktiskt skällt ut grannen.
    jag förstår honom helt ut att han inte vill ha deras katter pissandes på sin uteplats och i hans lägenhet, men tycker synd om katterna, hade vart bättre om han skjutit en salva i rumpan på kattägarna istället =)

• Zaria

Bani, så gjorde de här för några år sen också, satte upp lappar och fångade in resten av katterna, dock är det väldigt få som märker sina katter förutom med halsband och ens det, så det strök med rätt många katter som hade ägare också...synd om katterna, men ägarna tycker jag inte det minsta synd om.

Är man rädd om sin katt släpper man inte ut den i tätbebygda områden, bara för att man själv är kattvän så kan man inte räkna med att resten av världen är det, katter har försvunnit spårlöst och misshandlats i alla tider, är man inte mer rädd om sin katt än så tycker jag inte man skall ha katt alls.

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?