Inlägg från: SanniXx |Visa alla inlägg
  • SanniXx

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

Nu måste jag lägga in ett inlägg som inte alls är som alla andras :) typ..

Jag bor på nb och har katt. Min katt springer ut och in som den vll. Jag har bett styrelsen att sätta upp nät över sandlådan just för att katterna inte ska kissa i lådan för självklart är det inte trevligt. Det tycker nog inte ens en kattägare. Men dom sätter inte upp ett nät då det inte "passar" pga formen på sandlådan. Som kattägare har jag varit ute i sandlådan och tagit upp en del bajs oxå..

Jag har bett alla som ser att min katt är i närheten av sandlådan att jaga bort henne. Har aldrig varit med om att grannarna sagt att de sett min katt på deras dynor eller liknande, vilket dom säger till om.

Jag har haft innekatter innan, men har nu utekatter (eller katt). Kattena vill inte vara inne. Dom vill springa ute och jaga. Klättra i träd som är myckt högre än kattställningar man har inne.

Om en katt bajsar på din tomt, säg till ägaren snällt, bryr sig inte ägaren, låt din hund bajsa på grannens tomt. Så tycker jag.. Men säg för guds skull till ägaren först för en ev förbättring innen hunden bajsar på tomten ..

• SanniXx

Skorpionen80:
    Varför är det synd om en katt som springer ute när den VILL vara ute? Är det inte mer synd om en katt om man tvingar den att sitta innanför dörren och skrika i timmar för att den vill ut?

• SanniXx

Najzgirl:
    En katt är väl inte till för att sättas i bur? Men självklart.. Är buren stor.. och då menar jag STOR så visst.. Och har allt vad en natur kan innehålla så självklart

• SanniXx

kozzan:
    Varför du ska säga till? För att visa att du är vuxen kanske och inte vara lika dum tillbaka.. Frågar du grannen om du får gå ut med din hund? De finns hundägare oxå som inte är så duktiga på att plocka bajs. Trots att dom har hunden i koppel..

• SanniXx

kozzan:
    Självklart ska man inte tvinga ut katten om den trivs inne, det är väl perfekt om katten vill vara inne, det har jag inte förnekat. Men jag pratar om katter som verkligen inte vill vara inne..

• SanniXx

skorpionen80:
    Försök att vänja en utekatt vid att gå i koppel en timme eller tre om dagen. Det är synd om en katt som går ute? Då är det väl synd om allt som rör sig ute som kan råka ut för allt de du skrev.. inkl oss människor. Vi kan oxå bli misshandlade m.m.

• SanniXx

najzgirl:
    Tro mig.. jag har sett rastgårdar för katter som är små. Men är katten van vid det så självklart. Jag hade mina inne från början, sen fick dom nys om vad som fanns på andra sidan glasrutan. En av katterna gillade inte att vara ute så han är innekatt.

Hundar har det aldrig pratats om att ha ute eller inne.. Dom går man med i koppel.. Eller på promead med.. dom har man uppsikt över..

• SanniXx

Min katt är inte ute på nätterna, om den inte vägrat komma in..

Vissa människor måste gå ute på nätterna, med tanke på jobb..

Kan du försvara dig mot en vuxen som vill slå dig? Jag kan det inte

• SanniXx

kozzan:
    Det kanske inte är de mest mogna jag hört precis, men ditt val..

Om någon tar din glass, är du lika dum tillbaka då?
    Om någon slår dig, slår du tillbaka?

jaja, jag tycker att det är att leva kvar på sandlådenivå, men alla har ju olika åsikter

• SanniXx

Som kattägare vill man väl(?) självklart höra om ens katt kissar och skiter på deras saker, så man kan göra något åt de? Jag skulle oxå hata om någon katt kom och gjorde det på mina saker

• SanniXx

skorpionen80:
    Vägrar förstå? Jag förstår precis vad du menar men vi har olika åsikter.. det handlar inte om att inte förstå..
    Med tanke på nätterna så tycker ja inte man ska ha katten ute på nätterna..

Alla ägare till utekatter är inte likadana..

• SanniXx

kozzan:
    Det är inte ALLA kattägare som har katter som gör sånt.. Alla katter kissar inte på tomter..

• SanniXx

JAG har aldrig tyckt att man ska göra en katt till utekatt.. Jag tycker det är jättebra om katten är innekatt och trivs med det och vill vara det. Toppen! Men har man en katt som verkligen inte vill vara inne eller plågas av att vara inne så har man inget val..

Får man inte tycka vad man vill utan att vissa människor ska bli förbannade? kan man nte diskutera? Alla har inte samma åsikt men man måste kunna läsa vad den andra har för åsikter innan man hittar på saker..

• SanniXx

kozzan:
    Nu får du väl iaf läsa vad jag skriver istället. Jag har aldrig påstått att du är omogen som inte vill ha andras katter på din balkong. Självklart vill du inte det. jag skrev att det var omoget att vara lika dum tillbaka istället för att prata om det som en vuxen människa!

Jag kan aldrig garantera att min katt aldrig gör sånna saker, men då skulle jag vilja veta det så jag kan göra något åt de.. ev. hålla katten inne om det blir ett stort problem..

• SanniXx

kozzan:
    Man kan, men det är inte garanterat att dom får plats med tanke på att katthemmen oftast är fulla och vi har för lite katthem som gör de underbara jobbet..

• SanniXx

Kozzan:
    Om min granne säger till mig så skulle jag göra något åt problemet ja

• SanniXx

kozzan:
    Komma i kö ja, men det är inte säkert katten "bor" kvar den dagen det finns plats på ett katthem.

Jag tror dom flesta djurvänner gör allt för att hemlösa katter ska få en till chans i livet om man stöter på en som man vet är hemlös..

• SanniXx

kozzan:
    Nä precis.. Därför ska man inte dömma alla över en kant

• SanniXx

Comedia:
    jag springer oxå ut som en tok om ja ser katten i sandlådan, eller påväg dit 

Det måste se ganska roligt ut..

• SanniXx

Blir irriterad på folk som är förbannade på en kattägare utan att ens göra ett försök till att prata med ägaren om man vet vem det är.. Vissa tar faktiskt sitt ansvar..

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?