Inlägg från: kozzan |Visa alla inlägg
  • kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

varför ska jag säga till innan jag låter min huund bajsa på grannens tomt? då ska de säga till mig innan då och fråga om det är okej att de släpper ut sin katt som då kanske kommer bajsa på min tomt? då skulle jag svara nej, jag vill inte ha kattskit på min tomt...

• kozzan

sannixx: katter blir van vid det du som ägare vänjer den vid. min katt blir livrädd om jag släpper ner henne på gräset ute. hon trivs superbra inne med sin hundkompis och sittandes på bordet på balkongen och få frisk luft...

• kozzan

jag kanske vill vara elak tillbaka... skulle jag bo på nb eller i hus och en katt va på min balkong eller tomt och jag fick tag på den skuolle jag lämna den till kommunen så får ägaren köpa tillbax den...

• kozzan

kozzan:
    Varför du ska säga till? För att visa att du är vuxen kanske och inte vara lika dum tillbaka.. Frågar du grannen om du får gå ut med din hund? De finns hundägare oxå som inte är så duktiga på att plocka bajs. Trots att dom har hunden i koppel..

då är alla som släpper ut sina katter dumma? det kan jag iof hålla med om till viss del.
    jag frågar inte grannen om jag får gå ut med min hund för jag vistas inte på grannens egendom och min hund förorenar inte på grannens tomt, kissar inte på deras stolsdynor och bajsar inte i sandlådan...

ska man ha sin katt ute borde man väl fråga de som blir berörda av det?

• kozzan

glömde skriva att mitt sista inlägg var riktat till sannixx

• kozzan

sannixx: den här tråden handlar inte om ifall alla gör likadant med sina utekatter utan att det är irriterande att ha grannens katt springandes på en tomt, i områdets sandlåda osv.

det må vara omoget av mig att inte vilja ha grannens katt på min balkong men det är så jag tycker... då ska du va glad att du inte är min granne... skulle min hund vara intresserad av att jaga katter skulle jag släppa lös han efter katterna när de var i sandlådan...

• kozzan

sannixx: kan du garantera att din katt inte bajsar på min tomt, bajsar i sandlådan. ens kissar på min gräsmatta, visst släpp ut den...

• kozzan

sannixx: absolut ska vi alla ha olika åsikter, det är ju det som skapar en diskussion...

har man en katt som absolut inte trivs inomhus och ett grannskap som inte vill ha katten i sandlådor och på sin tomt, balkong eller vad det nu är så har man ett stort problem

• kozzan

silentwings: jag skrev just det. hunden jagar inte katter så det är inte en möjlighet... jag skulle nog inte släppt han ute isånafall heller, däremot om jag bodde i hus och hade en tomt så skulle hunden va lös och då går katten in på egen risk...

• kozzan

silentwings: hemlösa katter kan man få omhändertagna av div katthem om man kontaktar dem. det gjorde vi med en kattfamilj.

• kozzan

sannixx: så om en granne skulle störas av din katt skulle du hålla den inne? om den mår dåligt av att inte få gå ut då?

• kozzan

fiaflopp: det kan jag. jag har min hund i koppel och behöver inte gå på gräsmattan. katten får gärna kissa på gräsmattan men inte på min tomt...

• kozzan

sannixx: då kan man komma i kö. mår katterna dåligt kan man ringa kommunen som kan skicka en jägare...

• kozzan

sannixx: det är nog inte många som har samma inställning som du, de flesta skulle nog strunta i grannen

• kozzan

silentwings: har ingen erfarenhet om det är lätt eller inte. jag tror inte heller vildkatter är vanliga i bostadsområden då de oftast är skygga...

• kozzan

silentwings: mår katten dåligt är det väl bra att få slut på dens lidande, eller?

• kozzan

sannixx: det har jag inte gjort. katterna får gärna vara ute om de inte gör sin behov på min egendom eller i sandlådorna...

• kozzan

silentwings: jag menar inte att du ska ringa jägaren för nöjes skull. utan ser du att en katt mår dåligt så är det enligt min åsikt sjysstare att ringa jägaren än att låta den fortsätta lida. är man osäker kan man kanske fråga nån som vet lite om katter vad de tycker, tänker och tror om kattens tillstånd...
    jag tycker inte man ska straffa katten, man kna inte kräva att en katt ska förstå vart den får vara och inte vara, det är därför det finns en lag som säger att du ska ha ständig uppsyn över dina katter och hundar.

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?