Inlägg från: kozzan |Visa alla inlägg
  • kozzan

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

jag tror de flesta adopterar för att de av någon anledning inte kan få barn på egen hand. jag tror att de som adopterar verkligen tänker igenom om det verkligen är vad de vill. om de är beredda på det osv.
    när man väl bestämt att det är vad man vill kommer ju nästa stora fråga, vilket land man ska ta och där tror jag inte man tänker på att ta ett barn från det land som är fattigast utan, väljer ett land man kan tänka sig att ha som ett resmål i framtiden och kanske dras till deras kultur, så skulle nog jag tänkt iallafall...
    jag skaffar ju barn för att tillfredställa mina behov och min längtan jag hade efter barn, det är nog samma med de som adopterar... man kan ju tillfredställa sitt behov på olika sätt och det adopterade barnet är ju lika välkommet och alskat som ett boilogiskt och det är det som är huvudsaken

• kozzan

pellinell: barnen får det ju mkt bättre i sverige hos ett par föräldrar som älskar det och längtat efter det. det är ju inte så att man åker till ett land.väljer ett barn och åker hem. man blir "tilldelad" ett barn som man oftast kan få foto på osv och då börjar man ju älska barnet redan innan mna träffats... de jag pratat med som adopterat har ju verkligen längtat efter "sitt" barn även fast de inte träffat det ännu...

• kozzan

pellinell: visst kan det vara så men vissa som får barn har helt enkelt inte råd att behålla det och kan inte få bidrag. vissa adopterar bort för att det är en oäktling eller man är för ung...

• kozzan

pellinell: absolut vore det bästa om de kvinnor som föder barn och inte har råd att försörja dem får ekonomiskt bistånd så de kan behålla sina barn men nu är det inte så. det är oftast ´så att landet är väldigt fattigt och de har inga pengar att ge de stackars familjer som inte kan försörja sig...
    är säkert jättesvårt för de flesta att ta beslutet om att adoptera bort sitt barn, jag tror inte barnet är oönskat i sig i de flesta fall. tycker det är väldigt starkt av de kvinnor/familjer som adopterar bort sina barn, väldigt osjälviskt beslut att se till sitt barns bästa att det kan få ett mkt bättre liv hos en familj som kan försörja och ge utbildning än att barnet kanske får sitta och tigga på gatan för att få mat för dagen...

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?