Inlägg från: AndreasA |Visa alla inlägg
  • AndreasA

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Jag tycker Pellinell har en poäng i det hon skriver.
    Jag tror att de flesta som adopterar gör det i första hand för att de vill ha ett barn. Att de sedan "hjälper ett stackars hemlöst barn" är nog mer ett sätt att övertyga sig själva om att "det är det bästa för båda parter".

Jag är själv adopterad och inser självklart att jag "fått det bättre" här i Sverige än vad jag skulle ha fått det i mitt ursprungsland, åtminstone om man ser till det materiella och utbildning. Självklart älskar jag mina adoptivföräldrar då de är de enda föräldrar jag har haft och jag tvivlar inte heller en sekund på att de älskar mig lika mycket som de skulle älska ett biologiskt barn. Tvärtom kanske de till och med älskar mig mer då jag var extra efterlängtad då de försökt skaffa barn så länge.

Trots alla materiella saker och min utbildning kan jag inte komma ifrån att jag funderar på hur jag skulle haft det om jag inte blivit bortadopterad. Jag tror att jag hade levt ett betydligt enklare liv, på både gott och ont, samtidigt som jag antagligen hade känt en starkare samhörighet med min familj än jag gör nu.

Jag kan ärligt talat inte svara på frågan om huruvida jag skulle välja att bli "omadopterad" om jag fick bestämma idag hur mitt liv skulle sett ut.

Fram till några år sedan kände jag mig jätteensam och jag önskade nästan att jag aldrig hade blivit adopterad. Nu har jag en underbar fru som jag älskar mest av allt och i början av nästa år ska vi få vårt första barn och jag börjar äntligen känna att jag har en "riktig" familj.

Min biologiska mamma var tvungen att lämna bort mig av ekonomiska skäl, så min åsikt i fågan om adoption är att jag håller med tidigare inlägg om att ekonomisk hjälp i hemlandet vore ett bra steg i rätt riktning samtidigt som adoption är en bra "sista utväg" för barnet om föräldrarna tex dör och barnhem är det enda alternativet.

Slutligen vill jag bara poängtera att jag startade en liknande tråd om adoption igår kväll som senare blev raderad. Jag skrev ingenting provocerande utan skrev i stort sett samma sak som här, dvs min synvinkel på adoption.
    Antagligen blev någon som "gjort barnet den goda gärningen att adoptera" förskräckt av att höra mina synpunkter. Jag tycker det var dåligt att radera min tråd bara för att jag inte var 100% positiv till adoption,speciellt då jag själv är adopterad och således vet vad jag pratar om.

• AndreasA

Jennie med ie

Cred till dig.

Jag upplever att det var just denna rädsla för fakta och "negativa åsikter" som gjorde att min tråd plockades bort.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?