Är adoption moraliskt rätt eller fel?
Ska man adoptera ska man göra det för att man vill ha barn. Oavsett var det barnet kommer från. Att adoptera för att göra "en god gärning" tycker jag är att vara ute på hal is... Vill man hjälpa barn i andra länder så åker man dit som biståndsarbetare eller så kan man skaffa fadderbarn. Att tro/tycka att man är snäll och gör en god gärning för att man adopterar ett barn är för mig ofattbart. Vad ger det för signaler till barnet??? Tack för att ni som är så snälla och goda tar hit mig som inte bett om det och så ska jag försöka gengälda er goda omsorg med evig tacksamhet???? Att vara förälder handlar om helt andra saker än att barnen ska stå i tacksamhetsskuld till sina föräldrar.... Vill man hjälpa utsatta barn så gör man det på plats. Då hjälper man någon för deras egen skull,inte för att jag ska framstå i bättre dager. Vill man däremot bli förälder då adopterar man. Oavsett bio eller adoptivbarn så är det inte alls självklart att de kommer att tacka dig för att just du tagit hand om dem....