Är adoption moraliskt rätt eller fel?
Jag har skummat i tråden lite men inte lusläst så ni vet.
Pellinell skrev i TS->"Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer?"
Om vi ser det ur barnens perspektiv: att barnen skulle höra hemma där de föds, det är nåt som jag tycker främlingsfientliga partier som SD kör med, att individer har några sorts osynliga rötter till där man föds och att det är inte bra om man inte stannar där och vice versa att det är dåligt om man beger sig nån annanstans och lever. Så är det ju inte anser jag.
Det ligger inte i ens gener _var_ på jordklotet man kan leva och må bra. Inte heller kan miljöpåverkan första levnadsåren göra att barnet bara kan må bra just där det varit då och som de haft det just där. Det beror på hur _situationen_ runt barnet är om barnet mår bra eller inte, och inte på var på jordklotet man är eller i vilken kultur.
Eller menade du det från landets perspektv bara, att det inte är rätt mot ett annat land att ta bort barnen från dem? I så fall skulle jag säga att det är likadant med det. Landet har inte "rätt" till barnen på nåt sätt, äger dem. De är inte ihopknytna med landets samhälle på nåt sätt. Barnen är sina egna. Barnen har rätt till bra och trygga liv. Det är det allra viktigaste.
->"Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?"
Det är förstås en annan sak. Och det måste vi naturligtvis se till att det inte blir, för barnens skull. Men som jag fattat det så köper man inte barnen för en summa pengar utan pengarna går till konkreta saker, till barnhemmen som tagit hand om dem (läste nåt om det).