Är adoption moraliskt rätt eller fel?
Nu måste jag få blanda mig i.
För cirka ett halvår sedan läste jag en stort uppslagen artikel i Irish Times (Jag sade Ordfront till dig Pelli men det var Irish Times) med anledning av en mycket uppmärksammad adoption där adoptivföräldrarna tröttnat på sitt barn och lämnat tillbaka honom till barnhemmet (!).
Ämnet adoption diskuterades ganska mycket i irländska medier just då och några saker som jag tänkte mycket på var följande:
De länder med högst antal utlandsadoptioner överensstämmer ofta med de länder där korruption är mest utbrett. Vietnam och Vitryssland nämndes liksom Kina. Enligt tidningen roffade tjänstemän på alla nivåer åt sig pengar från utländska adoptionsorganisationer och dessa tjänstemän genomdrev ofta tveksamma adoptioner för att sko sig själva.
För mig känns det som hal is. Att tjänstemän tjänar pengar på att driva igenom adoptioner - ska någon tjäna något så är det väl kanske barnhemmet (eller i alla fall få igen för sina utlägg). Man tangerar barn som handelsvara om det är på annat sätt!
Det andra var att tidningen visade att den enda lösningen som erbjuds unga kvinnor med barn (eller gravida) ofta är adoption. Så en ung, ensam kvinna med ett spädbarn erbjuds adoption som lösning på hennes problem med pengar, barntillsyn och boende. Speciellt gällde detta Kina och Vietnam igen. Om kvinnan istället kunnat få en viss statligt garanterad inkomst under tex. det första året och sedan hjälp till barntillsyn så hade - enligt Irish Times - många kvinnor inte adopterat bort sitt barn. Det fanns grupper av kvinnor i Kina som lurats/tvingats/pressats in i adoption som nu gick samman för att försöka få tillbaka sina barn. Jag tror att man måste vara ENORMT försiktig om man ska adoptera barn från ett så genomkorrupt land som Kina, faktiskt. Egentligen kanske det inte är ett lämpligt land att adoptera om nu tjänstemän är mer intresserade av att tjäna pengar än att barnen får bra hem - och att adoptioner alltså kan ske mot förälderns vilja!?
I tidningen nämndes länder där adoptioner gick schysst till, Indien, Colombia, Ryssland bland andra.
Sedan det här med att vilja hjälpa ett utsatt barn - Adoptionscentrum skriver ju i sina reklamannonser att "Ett barn behöver föräldrar". Från deras sida verkar det inte vara så att det bara är föräldrarnas längtan efter ett barn som gäller utan även barnets behov av ett hem - ? Om adoptioner går schysst till är det väl en win-win-lösning för föräldrar och barn, även om det förstås är så som Jennie m ie skriver, att inget barn ska behöva känna tacksamhetsskuld mot föräldrarna.