Är adoption moraliskt rätt eller fel?
TS, jag är ganska så säker på att denna tråd delvis har sin grund i ett inlägg från mig i din GB.
Först vill jag bara säga att ja, du _sårar_ nog de flesta som adopterar med ditt inlägg genom att ifrågasätta hela deras familjebildning. Jag blir oerhört illa berörd av att läsa en tråd där du säger att mitt sätt att bilda familj är fel.
Du har både i min Gb, en anna tråd och även här skrivit att du inte vet så mkt om adoption. Jag har försökt bemöta dina helt felaktiga och ytterligt befängda påståenden om väntetider, pengar, mindre önskade svarta barn, barnhandel mm på ett sätt som jag trodde du skulle förstå. Men icke.
"De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, "
Jag rekommenderar dig att gå in under adoptionsforumet och läsa i ett _flertal_ trådar där. det är nämligen PRECIS tvärtom, det är okunniga människor utan grundläggande kunskaper om adoption som tror att det är anledningen till adoption. I själva verket är "välgörenhetstanken" grund för avslag. Dvs säger man till en utredare att man vill hjälpa ett barn så blir det ingen adoption. Barn ska vara välkomna för att de är barn och inte för att de är välgörenhet.,
Dessutom är det en ofta spridd felaktighet att adoption alltid sker _från_ fattiga länder till _rika_ länder.
Nu orkar jag inte tjafsa mer med dig om detta utan hoppas att du ska bemöda dig om att faktiskt ta reda på vad adoption innebär innan du slänger ut påståenden som inte har ngn grund i verkligheten.
Etiska frågor i samband med adoption är i högsta grad ngt man kan diskutera (och som _bör_ diskuteras) och som även är en stor del av den utbildning alla blivande adoptivföräldrar idag går igenom. Men de ska ske på saklig grund och inte på helt felaktiga premisser.