Är adoption moraliskt rätt eller fel?
Cherymoia:
Håller fullständigt med om det du skriver! Otroligt bra skrivet!
Cherymoia:
Håller fullständigt med om det du skriver! Otroligt bra skrivet!
silentwings:
Om du vill adoptera för att du tycker att det verkar vara ett bra sätt att bli förälder på, så är det väl ett bra skäl till att adoptera.
Om du däremot vill adoptera för att du vill hjälpa ett barn till ett bättre liv, är det inte ett bra skäl för att adoptera eftersom att det riskerar att sätta ett barn i tacksamhetsskuld till sin förälder/sina föräldrar.
Förstår du skillnaden?
Lilith74:
Det är inte möjligt att lämna tillbaka sitt barn till barnhemmet det kom ifrån! När man adopterar blir barnet ens eget ur alla perspektiv. Skulle man av någon anledning inte klara av sitt barn, får man vända sig till sitt eget lands sociala mydighet.
De flesta barn i Kina som är tillgängliga är hittebarn. O inte jag minns fel är det i Kina olagligt att överge sitt barn. Det är alltså inte så i Kina att det är fattiga unga kvinnor som vänder sig till myndigheten och får hjälp att adoptera bort sitt barn. Det är på grund av 1-barnspolitiken som så många flickor i Kina överges. Givitvis är det en tragedi hur barn än hamnar på barnhem.
Men jag undrar lite hur mycket i den är tidningen var grundade fakta, och hur mycket som var rena spekulationer?
Fisken74:
Jag tycker att det är en otrolig dum kommentar att säga till någon adopterad att den personen hade tur som kom till Sverige. Man kan ju aldrig någonsin veta hur personen hade fått det om den hade växt upp i sitt födelseland eller i ett helt annat land.
Det gäller ju inte bara adopterade. Vem vet hur mitt liv hade sett ut om mina föräldrar hade flyttat utomlands och jag hade växt upp i tex Egypten istället för Sverige. Säkerligen ganska annorlunda eftersom att jag hade vuxit upp i ett land med annorlunda klimat och samhällsstruktur. Jag hade ju heller inte kommit i kontakt med de människor som jag har kommit i kontakt med här i Sverige. Och människor man möter påverkar ju ens personlighet och tankesätt. (Ja, inte alla man möter på stan då. Men människor som man har närmare kontakt med)
Vad jag ville få fram var att man kan ju aldrig veta vilket liv eller vilken person man hade blivit med en annan uppväxt. Tanken med adoption är väl dock att barnet ska få växa upp i familj, vilket är bättre än att växa upp på barnhem.