Inlägg från: reserverad |Visa alla inlägg
  • reserverad

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Men Bemma, klyver du inte harstran nu? Jag tror att de flesta normalfuntade barn kanner tacksamhet om de har fatt vaxa upp med en bra familj, bio och adoptivbarn. OAVSETT vad foraldrarna har sagt eller inte.

Och nej, jag "inser" inte varfor man inte kan adoptera barn av "valgorenhet" som du kallar det. Om jag valjer att skaffa ett adoptivbarn for att jag tycker att det finns sa manga hemlosa barn istallet for att skaffa ett biobarn sa ar det inte valgorenhet. Jag vill ha ett barn helt enkelt men foredrar att hjalpa nagon som redan lever.

• reserverad

Och forovrigt, ni menar alltsa att det ar battre att lamna barnet pa ett barnhem i Tjotahejti an att nagon far adoptera det av "valgorenhet"? Det verkar ju inte vettigt pa nagot plan.

• reserverad

Vi tar det igen eftersom att ingen verkar fatta. Det ar INTE valgorenhet man tanker att man ska utfora bara for att man adopterar och det ar val for fasiken SJALVKLART ATT MAN ALDRIG SKULLE TJATA TILL BARNET ATT DET MINSANN SKA VARA TACKSAMT.

Varfor tror ni att man har det som baktanke att barnet ska vara sa javla tacksamt??? Det har jag aldrig sagt sa det ar uppenbarligen er egen tolkning.

Och Yrslan, nar har jag sagt att man gor det for att framsta i battre dager??? Jag skiter fullstandigt i vad hela varlden tror om mig och mina motiv med barn i det har fallet. Jag kunde inte bry mig mindre om grannen tycker att jag ar god eller ond for att jag har adopterat. Jag gor det som kanns ratt i mitt hjarta.

Och det ar alltsa battre att lamna barnet pa ett barnhem enligt er utsago???

• reserverad

Jag ar hur lugn som helst sa du behover inte prata till mig sa dar Lilith74.

Och bara for att nagot pucko adopterar sa att barnet ska vara tacksamt sa innebar det inte att alla tanker sa. Och det ar det tankesattet ni forsoker tvinga pa mig i det har fallet. Trots att jag sager gang pa gang att det INTE ar sa i mitt fall.

• reserverad

Nej, jag skriker inte, jag poangterar for ni verkar ju missa det jag skriver med sma bokstaver.

• reserverad

Varfor ska barnet sitta pa ett barnhem Yrslan istallet for i en forort i Sverige? Du menar alltsa att barnet har det battre pa ett dammigt barnhem i Colombia an "i ett fint hem" i Sverige som du skriver. Exakt vilka framtidsutsikter har barnet dar med halsa, sjukvard, utbildning, nagon som alskar dom, jobb, att sasmaningom fa ett eget hem med vatten och el som inte ligger i ghettot osv osv?

• reserverad

Men lagg av Lilith, vada svensk syn pa livet? Inte alls och jag har knappt bott i Sverige i hela mitt liv sa det ar definitivt ingen svenska syn jag har pa livet overhuvudtaget!

Ge mig tre bra orsaker till att ett barn har det battre som jag beskrev i inlagg 136 jamfort med att bo i Sverige eller vilket land som helst hos en trygg, stabil familj.

• reserverad

I USA vet jag att man kan forbiga alla adoptionsbyraer om man vill. Det ar bara att aka till Colombia, Ryssland eller vart som helst och valja ut ett barn och sedan ser myndigheterna dar till att man kan ta hem barnet, det tar ca 2-3 manader. Mycket smidigare tydligen an det svenska sattet. Men att adoptera ett amerikanskt barn ar lite mer komplicerat.

• reserverad

Utopia, du verkar iaf ha forstatt vad jag pratar om.

• reserverad

Utopia, du summerade ganska bra vad jag har forsokt saga. That's all.

• reserverad

Forresten, med tacksamhetsresonemanget sa kan man ju inte hjalpa nagon har i varlden. Da maste ju alla man hjalper pa ett eller annat vis kanna tacksamhetsskuld till en. Kompisen man hjalper flytta, syrran som man bjuder pa en resa till Grekland, gamla mamma och pappa som man hjalper mala huset, och biobarnen som man forsummar sitt eget liv for att skjutsa dom till fotbollstraningen 5 ggr i veckan och allt annat man gor for sina barn, mannen som man flyttar med till hans hemstad for att han vill bo nara sin familj, tsunami/orkanoffer som man skanker pengar eller nya hus och bilar till. Ska jag fortsatta?

Kontentan av det hela ar att jag inte koper tacksamhetsresonemanget nar det galler adoption.

• reserverad

Lilith, har du varit i ett riktigt ghetto? Har du varit i en kakstad i Colombia, Mexico, Chile eller Guatemala? Det har jag och vem som helst skulle halla med om att en "normal" uppvaxt med lite pengar och utbildning ar battre an att vaxa upp i ghettot. De som bor dar vill ju inget hellre an att komma darifran.

Och nej, jag tycker verkligen inte att Sverige ar sa jakla bra. Det ar darfor jag INTE bor i Sverige heller. Det finns manga, manga lander som ar 100 ganger battre an Sverige. Men oavsett vilket land vi an pratar om sa ar det battre for barnet att vaxa upp i en familj med lite pengar och forutsattningar for utbildning osv an pa ett barnhem.

Och jag ber dig att sluta satta ord i min mun och saga vad jag tycker, tanker och star for for det har du inte en susning om.

• reserverad

Jag koper inte att man adopterar sa att nagon ska sta i tacksamhetsskuld till en. (jaja, det finns sakert nagon idiot i varldshistorien som har gjort det) Vilket jakla jobb att utfora i tiotals ar framover bara for att nagon ska kanna sig tacksam! Allt man offrar for ett barn i tid och pengar osv, skulle man orka med det bara for att nagon ska kanna tacksamhet emot en? Inte jag iaf. Det finns inte pa kartan att jag skulle offra mig sjalv sa mycket for nagon med enda orsak att den ska sta i tacksamhetsskuld till mig.

Och for sista gangen; det AR INTE och jag kallar det INTE valgorenhetsskal bara for att jag vill hjalpa hemlosa barn istallet for att satta egna till varlden.

• reserverad

Jag orkar inte tjafsa med dig Lilith. Vilken tur for mig att jag kan fa 10 barn imorgon om jag vill. Fran stallen och manniskor som tycker att det ar underbart att nagon ar villig att gora det jag och manga andra gor. Fran manniskor som inte vill nagot hellre an att deras barn far vaxa upp i min familj i landet dar jag bor med alla forutsattningar vi kan ge ett barn.

Dessutom ar det andra har i traden som har dragit in det dar med tacksamhet. Det har aldrig varit tanken att skaffa adoptivbarn for att bedriva nagon jakla valgorenhet, det ar vissa andras tolkningar har inne. Tur for mig att jag inte behover er bekraftelse pa att jag gor ratt! Jag vet att mitt hjarta ar pa det ratta stallet!

• reserverad

Du pratar om tredje varldens barn Lilith. De som adopterar barn fran rika lander da? I USA t ex ar det manga amerikanska barn som adopteras kors och tvars.

• reserverad

Jag sager inte alls emot mig sjalv. Jag sager att det finns manniskor som ar tacksamma for det men det ar INTE orsaken till att jag gor det. Och vad spelar det for roll om folk ar tacksamma eller inte nar det kvittar for mig? Det ar ju inte orsaken till att jag adopterar barn, att manniskor runt omkring ska bli tacksamma. Men att fa er att fatta det ar ju helt klart omojligt. Och det kanns som om det kvittar vad ni tycker. Ni har ju bestammt er for att inte tro pa mig anda sa varfor prata till en vagg?

• reserverad

Stora bokstaver ar for att jag inte kan gora stryka under ord jag vill betona. Och en och annan arg gubbe har jag ratt att lagga in for att visa att jag inte gillar pahopp.

Och det ar visst pahopp och krankningar som Lilith och nu nagra till agnar sig at.

• reserverad

"Vannen" ar ganska nedvarderande sasom du sa det till mig. Jag ar inte din van och du har ingen orsak att tala till mig som om jag ar mindre vetande.

• reserverad

Men jag kanske inte adopterar genom Sverige? Eller, for att vara exakt sa gor jag INTE det. Det finns manga andra lander har i varlden som ar fullt kapabla att avgora om det ar okej att adoptera fran ett visst land eller inte.

• reserverad

Om det ar okej att adoptera i det landet sa ar det okej med mig. Sa lange jag vet att inte mitt barn ar kidnappat, borttvingad fran familjen osv sa ser jag inga fel i det. Nu ska jag visserligen inte fa nagot u-lands barn anda sa det kvittar i mitt fall vad som ar "ratt och fel" dar, i de landerna alltsa. Jag vet att mina inte handlar om nagon barnhandel for det existerar inte har.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?