Inlägg från: Lilith74 |Visa alla inlägg
  • Lilith74

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Åter till ursprungsfrågan då - vad skulle hända om alla föräldrar i världen faktiskt fick möjlighet att välja? Om de antingen kunde skydda sig mot oönskade graviditeter och om de fick hjälp att ta hand om barnen. Skulle vi bli glada eller ledsna då?

• Lilith74

Det där är en väldigt svensk syn på livet, silentwings. Att tro att Sverige är paradiset på jorden och det bästa för alla, alltid.

Jag tror inte alls att livet i ursprungslandet är hemskt för alla, alltid. Ska man hårddra det och vara lite kulturblind kan man ju lika gärna säga: "Sitta i en trist betongförort i Sverige och bli mobbad för sin hudfärg, hur kan det vara bättre än att leva i ett varmt härligt land där folk hjälps åt"?

Man kan inte så enkelt påstå att ett land är så mycket bättre än ett annat. För många barn innebär nog adoptionen andra chanser än an haft tidigare, men framförallt ger det föräldrarna en chans att få ett eget barn. Alltså, än en gång, adoptioner är INTE till för att ge barn ett "bättre" liv (=välgörenhet) utan främst för att ge föräldrar ett barn.

• Lilith74

Men silentwings. Du hävdar i inlägg efter inlägg att det är _bättre_ för barn att bo i en förort i Sverige men du vägrar gå med på att du i och med det menar att det svenska automatiskt är bättre än "ghettot" som du menar att barnen kommer ifrån. Du HAR en välgörenhetssyn på adoption som känns främmande för mig. Och en väldigt västerländsk syn på att vårt land är bättre än andra länder.

UllaBella: Jag skulle aldrig tänka tanken att adoptivföräldrar skulle vara sämre än bioföräldrar!!! Tvärtom, nästan. Har man längtat och kämpat i många år så tar man nog vara på barnet när man får det. Jag tror inte att det är många adoptivbarn som blir vanvårdare och misshandlade, men många biobarn blir det.

• Lilith74

Det är i alla fall bra att de som anför välgörenhet och att de vill hjälpa barnet inte får adoptera.

Silentwings, menar du att det är bra att kringgå alla lagar och bara åka och hämta barnet i något mindre nogräknat land? Hur vet du då att inte barnen är bortrövade från sina bio-föräldrar?

• Lilith74

fast, Utopia, jag ar aldrig hört talas om någon som försökt få biobarn har gjort det för att barnen ska vara tacksamma - har du?

Däremot ÄR det ett skäl till varför en del vill adoptera, men som Jennie m ie säger, bättre att skänka 100 000 till bistånd.

• Lilith74

Silentwings:

VAD exakt är det du inte köper?
    Att vissa adopterar för att de vill ha tacksamhet tillbaka
    Att det är jobbigt för barn att växa upp med skuldkänslor gentemot föräldrarna
    Att de som adopterar av välgörenhetsskäl inte ska få adoptera

Vilket köper du inte?

• Lilith74

Utopia: Jo, otacksamma barn har vi väl alla varit

jag håller med, anledningen att få biobarn ska vara densamma som när man vill adoptera barn, att man vill ha barn, helt enkelt. Något som förenar ett par och gör det till en familj, någon att krama och ta hand om, någon man får se växa upp till en glad och stark människa. Tacksamhet och välgörenhet ska inte nämnas i samband med barn! Om inte i sammanhanget att man är tacksam för att ha fått dem, bio eller adoptiv.

• Lilith74

Silentwings: "Lilith, har du varit i ett riktigt ghetto? Har du varit i en kakstad i Colombia, Mexico, Chile eller Guatemala?"

Yes. Bott och jobbat i Santa Marta, bland annat.

Och jag håller ändå inte med om att svenska förorter är svaret på världens drömmar. Och jag tycker att föräldrar som adopterar för att hjälpa barn bort från ghettt gör totalt fel.

• Lilith74

Silentwings, Hur ska jag annars få reda på vad du tycker än att läsa dina inlägg och lägga sam,man vad du skriver, du svarar ju inte på mina frågor. Jag upprepar dem:

Silentwings:

VAD exakt är det du inte köper?
    Att vissa adopterar för att de vill ha tacksamhet tillbaka
    Att det är jobbigt för barn att växa upp med skuldkänslor gentemot föräldrarna
    Att de som adopterar av välgörenhetsskäl inte ska få adoptera

Vilket köper du inte?

• Lilith74

Här har jag bott och jobbat, förresten, om någon är intresserad:

www.azote.se/index.asp&str=Stad&id=3820&t=51&this=11&lb=

Lite mer tättbebyggt än Fruängen, kan man säga

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?