Vad jag hört så fungerar psykometri på det sättet att ens personliga energier "smittar av sig" på föremål man håller i eller äger under en lång tid. Desto längre man handhar föremålet, desto längre sitter energierna kvar på föremålet. Om jag t.ex. ärver en klocka av någon som burit klockan på sig länge, men jag har den ligger i en låda, så är det den jag ärvt klockan av som ett medium kommer få upp vid en läsning.
Men om jag tar en papperslapp och håller i den i en timme, och mediumet sen inom en kort tidsrymd läser av lappen, så är det mina energier som "fångas upp". Jag var med om ett sådant experiment på en föreläsning just Åkesson och det var rätt coolt att se det live.
Sen tycker jag att vi kan utesluta att TV3 skulle göra upp en sådan här läsning, skulle det komma fram skulle de tappa all trovärdighet, och det är det nog inte värt för tv3. Sen Penn och Teller från tv programmet Bullshit skulle klippt ihop reportaget på ett helt annat sätt än vad tv3-reportrarna har gjort. Alla tvprogram är ju filtrerade genom andra människors upplevelser, tro och värderingar.