• calle555

Psykometri

Psykometri, d.v.s. att känna av ett föremåls historia genom att röra vid det, är en populär övning på de mediumkurser som jag förstår att många av er gått.

Här diskuterar vi psykometriska övningar, förklaringar till varför det verkar fungera och så vidare. Både troende och skeptiker är självklart välkomna, men försök hålla er till ämnet.

Mer om psykometri: http://tinyurl.com/fme5r

• Svar på tråden Psykometri
  • SkåneP

Utan att toksåga något jag inte vet något om...

Utifrån det lilla jag sett så verkar det som det är upp till en 3:e person att tolka in psykometriläsningen, dvs att hitta vetttiga och gärna slående associationer. Tror man på det hela kan jag misstänka att man i ett sådant läga verkligen letar i minnet efter företeelser som ska passa in i utsagorna.

Men, nej, jag kan inte förklara hur Anders Åkesson lyckas pricka in spåass väl det han beskriver om man utgår ifrån att det hela inte var uppgjort bakom kameran och att hon som riggat föremålen talar sanning om träffarna.

• Johan

Vad jag hört så fungerar psykometri på det sättet att ens personliga energier "smittar av sig" på föremål man håller i eller äger under en lång tid. Desto längre man handhar föremålet, desto längre sitter energierna kvar på föremålet. Om jag t.ex. ärver en klocka av någon som burit klockan på sig länge, men jag har den ligger i en låda, så är det den jag ärvt klockan av som ett medium kommer få upp vid en läsning.

Men om jag tar en papperslapp och håller i den i en timme, och mediumet sen inom en kort tidsrymd läser av lappen, så är det mina energier som "fångas upp". Jag var med om ett sådant experiment på en föreläsning just Åkesson och det var rätt coolt att se det live.

Sen tycker jag att vi kan utesluta att TV3 skulle göra upp en sådan här läsning, skulle det komma fram skulle de tappa all trovärdighet, och det är det nog inte värt för tv3. Sen Penn och Teller från tv programmet Bullshit skulle klippt ihop reportaget på ett helt annat sätt än vad tv3-reportrarna har gjort. Alla tvprogram är ju filtrerade genom andra människors upplevelser, tro och värderingar.

Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
  • Multihealer

Energi kan inte förstöras bara omvandlas. Är det då så svårt att tro att energi kan stanna kvar i ett föremål?

• SkåneP

Nåja Johan, nu är ju inte tv3 direkt känt för sin journalistiska oförvitlighet

• slangbella

Jag har ingen förklaring på hur det fungerar, mer än att man läser in energier från föremålet med hjälp av sin intuition. Jag har berättat tidigare om min övning som jag gjorde på en kurs. www.familjeliv.se/Forum-5-164/m11149541-6.html (#65)

Dock var det mitt första riktiga försök så det jag beskrev det var vad jag såg. Jag lyckades inte komma åt personens känsloliv eller andra "djupare" saker, men det hade antagligen med brist på erfarenhet att göra. Dessutom hade jag begränsat med tid på mig eftersom det var just en kurs.

Jag vet att de som inte var där (eller skeptiker) skulle kunna säga att ägaren av föremålet inte ville göra mig besviken och därför sa att det stämde. Ett annat perspektiv på det är att ägaren väldigt gärna ville att det skulle stämma och därför övertolkade det jag sa (den så kallade Forer-effekten). (Visst tolkade jag detta rätt, Calle?)

Well, jag kommer aldrig att få veta det (om jag inte söker upp hennes adress och åker dit och tittar själv, men det är tyvärr ganska långt att åka).

Hursom så kommer jag att träna mer på detta, det var en märklig och spännande upplevelse!

• Raketnos

Multihealer sa: "Energi kan inte förstöras bara omvandlas. Är det då så svårt att tro att energi kan stanna kvar i ett föremål?"

Jag är inte instatt i det här alls. Men jag undrar vad det är för sorts energi du menar som överförs och stannar? Finns det ett namn för den?

Eller det kanske är någon annan som vet och som kan svara på min fråga?

• BadSector

"Energi kan inte förstöras bara omvandlas. Är det då så svårt att tro att energi kan stanna kvar i ett föremål?"

Energi och information är olika saker. TOTALT olika saker.
    Och den enda energi du kan lagra i en träslev är värmeenergi - den försvinner ganska snart.

Själv har jag en annan teori - små minnesälvor som finns i hjärnan och fastnar på saker vi tar på.
    När sedan någon älvor gillar tar i saken så flyger de upp och viskar information om träsleven i personens 3:dje öra (detta öra existerar bara i högre dimensioner och syns alltså inte).

• BadSector

Heureka! Kom på att man ju faktiskt kan lagra rörelseenergi och lägesenergi i träslevar också, som säkert ni som var olydiga som barn minns!

Många minneälvor som gråter sig till sömns på de slevarna, uj uj.

• Johan
    "Energi och information är olika saker. TOTALT olika saker."
    Själv så använder jag energi för att behandla och spara informationen i datorn varje dag, ettor och nollor ni vet. Och det är energi som för över informationen jag skriver här till en annan dator, där den lagras och sen skickas vidare till dig som läser det här, med energi. När vi talar är det ljudvågor som för informationen vidare genom luften, energi. Det är elektroniska impulser som skickar informationen genom kroppen till hjärnan, som bearbetar den med... Just det, energi, elerktriska impulser. Och det är energi som håller ihop atomerna som vår kropp är uppbyggd av. ALLT är energi, alltdå är information också energi. Vilken information skulle finnas i ett energilöst tomt vakum?
    Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
Svar på tråden Psykometri