Psykometri
På Anders Åkessons hemsida (http://www.spiritual.se/) kan man se en filmsnutt från tv3 där han läser av föremål för de som vill se ett exempel.
På Anders Åkessons hemsida (http://www.spiritual.se/) kan man se en filmsnutt från tv3 där han läser av föremål för de som vill se ett exempel.
Vad jag hört så fungerar psykometri på det sättet att ens personliga energier "smittar av sig" på föremål man håller i eller äger under en lång tid. Desto längre man handhar föremålet, desto längre sitter energierna kvar på föremålet. Om jag t.ex. ärver en klocka av någon som burit klockan på sig länge, men jag har den ligger i en låda, så är det den jag ärvt klockan av som ett medium kommer få upp vid en läsning.
Men om jag tar en papperslapp och håller i den i en timme, och mediumet sen inom en kort tidsrymd läser av lappen, så är det mina energier som "fångas upp". Jag var med om ett sådant experiment på en föreläsning just Åkesson och det var rätt coolt att se det live.
Sen tycker jag att vi kan utesluta att TV3 skulle göra upp en sådan här läsning, skulle det komma fram skulle de tappa all trovärdighet, och det är det nog inte värt för tv3. Sen Penn och Teller från tv programmet Bullshit skulle klippt ihop reportaget på ett helt annat sätt än vad tv3-reportrarna har gjort. Alla tvprogram är ju filtrerade genom andra människors upplevelser, tro och värderingar. ![]()
Calle555:
På föreläsningen jag var på så var lapparna nummrerade. När Åkesson var klar så talade han om vilket nummer lappen hade och personen som hållt i lappen fick lämna en bedömning om hur bra det stämde. Och lapparna smittar inte av sig ![]()
Om lapparna inte var nummrerade och den som tycker det stämmer på välvilligt fick ställa sig upp skulle det inte bevisa mer än dina taffliga försök till cold reading här på FL. ![]()
Elizzza:
Felet är nog att största majoriteten som är på föreläsningen tror på sådant här och är alltså diskade vad gäller vetenskaplig trovärdighet. Personliga vittnesmål är tydligen inte vetenskapliga nog att räknas, ändå påstås det att vem som helst kan göra vetenskapliga tester. Jag hänger inte med i resonemanget och har ärligt talat slutat bry mig ![]()
Jag hänger inte heller med...
Badsector:
Om du inte varit med någon gång när Åkesson haft sina övningar så har du ingen aning om vad du pratar om, och kan därför omöjligt veta om din horoskopövning är en variant eftersom du inte har någon som helst kunskap om hur Åkesson utrycker sig på föreläsningarna.
Om jag går på Åkessons kurs i höst ska jag dock nämna din idé om att alla som tror att det är dem ställer sig upp, det var faktiskt en mycket kul idé och antagligen en bra träning på att precissera sina beskrivningar.