• Ida2

Hur ska jag få min 1-åring att sluta kasta saker?

Min son är 14 månader och har nu börjat kasta allt han kan hitta omkring sig. Jag vet inte hur många saker jag fått kastat på mig. När vi är med andra barn gör han samma sak så de blir ju såklart rädda och jag är orolig att han ska kasta något på någon (som han gärna gör).
    Jag har försökt få honom att sluta genom att:
    *ignorera honom (slutar enbart med att jag får en leksak i huvudet, han slutar inte kasta)
    *säga "NEJ!" vilket gör att han skrattar hysteriskt
    *tagit tag i honom och sett han i ögonen argt och sagt "nej" vilket gör att han kiknar av skratt
    *tagit leksaken han kastat ifrån honom med en gång och lagt upp den på en hylla så han ser den men inte får tag på den vilket har fått han att först skratta, sedan gråta och sedan ta en annan leksak och kastat den.

Vet verkligen inte vad jag ska göra. Han är ju för liten att förstå så ska jag bara strunta i det??

• Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sluta kasta saker?
  • anna3

Min dotter, 15 mån, gör likadant men jag har inget tips tyvärr...

• Gissen76

Vill oxå veta min 1,5 åring gör likadant....

• first

Börja med att säga ett kort och konsist Nej!, hinner du innan han/hon kastar ta saken ifrån honom/henne. Distrahera dem och gör något helt annat, visa en annan leksak, uppmana dem att köra bilen "såhär på golvet" eller liknande.

• Prinsessan Zelda

Adam gjorde så ett tag. jag gjorde i princip ingenting, om det inte blev farligt för andra, då tog ja bort saken. Det är ju ofta så att när de lär sig en sak gör de det om och om igen tills de tröttnar, det kan ta olika lång tid. Adam höll kanske på i 2 veckor sen slutade han. Självklart kan han fortfarande kasta saker ibland men inte på samma sätt. Han är nu 16 månader. Och istället för att kasta saker har han nu gått över till att klättra överallt, borden, fönster, barnstol osv. Är nästan jobbigare

• Southern Belle

Han har upptäckt en grej som väcker uppståndelse och det är ju jättekul, tycker han! Vid den åldern förstår de fortfarande inte handling-konsekvens så det finns nog inte så mycket mer att göra än att lugnt tillrättavisa honom genom att säga "Nej, du får inte kasta den!" och att ha tålamod.... Prova att distrahera honom som first föreslog!

Lycka till!

• MariaTheresa

Har en liten kille på 14 månader som är exakt likadan! Även han gapskrattar när man försöker säga till honom. Har inget bra tips egentligen, men det är ju skönt att konstatera att man inte är ensam iaf!

• Ida2

Tack för svaren Ska testa att distrahera mer.

Ja, det känns skönt att se att det verkar vara rätt vanligt detta

• En av varje

Jag har det exakt likadant. När jag frågar sköterskan på BVC får jag bara frågan hur har du gjort och jag nämner i stort sett dem saker som TS försökt med. Hon säger då att du måste göra på samma sätt varje gång och inte hålla på och hoppa bland dessa alternativ att ena dan säger du nej och andra tar du saken ifrån honom för det gör han bara förvirrad. Jag fattar inte riktigt vad BVC snackar om, blir så ofta tillrättavisad på just sådana här saker så det är tröttsamt.

Jag har tyvärr inget bra tips att komma med. Önskar att jag hade det. Vår son slänger mat också, så fort han inte vill ha, eller inte vill ha mer outan är mat så slänger han det i golvet, både mat, dryck och bestick, allt i hans väg som han når ska ner på golvet.
    Jobbigt när han håller på såhär. Han reagerar inte heller när han gör det med skratt eller gråt utan ser bara neutral ut precis som att att såhär gör man, det är helt normalt att slänga tallriken i golvet och plastmuggen så att all mjölk skvätter över hela köket (häller bara upp liiite mjölk o hans mugg).

Mamma till två mirakel, Isaac 040825 (2 år idag) och Klara 060515
Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sluta kasta saker?