Sambolivet!!
1. Hur länge var ni tillsammans innan ni flyttade ihop?
Strax över två år.
2. Hur trivs du med det, vad e bra eller mindre bra?
Jag trivs jättebra. Älskar det faktum att någon saknar mig om jag inte kommer hem en kväll, någon som undrar hur jag mår. Jag tycker om att laga mat till fler än bara mig. Maten blir godare. Det är också trevligt att dela dagen med någon, och att ha någon att bry sig om, någon att sakna. Det är lättare ekonomiskt också, vilket inte är fy skam när man är student.
På den jobbiga sidan är väl att det är svårare att få "egentid" då man är helt ensam hemma, och att man inte får bestämma helt själv. Många saker blir kompromisser. Och alla dessa småsaker man stör sig på... hur ofta städa, vem tar tvätten, disken osv. Men har man inte allvarligare problem än vilket håll knivarna ska stå åt i knivstället så är det en bra sambo
3. Hur delar ni upp alla sysslor, om ni nu gör det?
Han dammsuger och dammar, lagar mat ibland på helgerna, samt diskar när jag lagat mat. Jag brukar oftast tvätta själv och laga mat på vardagar och komplettera till kylen. Storhandlar gör vi tillsammans minst 3ggr i månaden.
Varför? Tja, han pendlar 3 timmar om dagen och kommer hem mellan 18-20 varje dag, medan jag är student och ofta är hemma redan vid 15.
4.Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner så inte dagarna ska kännas likadana?
Vi försöker hitta på saker tillsammans, gå ut på långa promenader och upptäcka nya delar av stan, åker på små utflykter på helgerna, hälsar på våra föräldrar, har små fester med närmaste kompisarna ibland, går på bio, äter ute ibland...
5. Hur har ni gjort med möbler osv..valt tillsammans el hälften dina o hälften `partnerns?
Jag hade redan en fullt möblerad lägenhet när han flyttade in, så det mesta är mitt, men jag plockade bort en del så att en del av hans saker fick plats. Nya saker väljer vi tillsammans.
6. Vad är det jobbigigaste med att vara sambo?
Balanser mellar "egentid" och tid tillsammans så att man varken känner sig kvävd eller övergiven.
OCH alla dessa små vanor som man tycker är självklara men som inte är det för sambon (typ skölja av disken innan man ställer in den i maskinen... vilka i-landsproblem egentligen).