angeleye82 skrev 2006-08-22 16:21:11 följande:
1. Hur länge var ni tillsammans innan ni flyttade ihop?2. Hur trivs du med det, vad e bra eller mindre bra?3. Hur delar ni upp alla sysslor, om ni nu gör det?4.Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner så inte dagarna ska kännas likadana?5. Hur har ni gjort med möbler osv..valt tillsammans el hälften dina o hälften `partnerns?6. Vad är det jobbigigaste med att vara sambo?Jaa..de var lite frågor ja kom på...skulle vara så tacksam för lite svar!!!*puffar*
1: min man o jag var ihop i 3 månader innan vi flyttade ihop, var långdistansförhållande o då gick det fort att flytta ihop.... (34 mil)
2: Jag älskar livet som gifta och sammanboende. Det finns inget bättre.... Kan inte se något negativt med det...
3: Sysslorna delades upp naturligt av sig självt... Min man är 14 år äldre än mig och har själv en massa förhållanden och år som singel bakom sig så han är helt självgående o tar själv initiativ till att det ska vara snyggt o prydligt hemma... vi delar 50-50 på sakerna och det är inte så himla noga faktiskt vem som gör vad...
Det jag kan rekommendera är att när man flyttar ihop att man sätter sig ner FÖRE o pratar om vad man förväntar sig av varandra när det gäller sysslor i hemmet.... så det inte blir en chock sen att killen glor på sportextra medan tjejen petar i stekpannan med falukorv.....
Jag tycker inte att det är så viktigt vem som gör vad, bara ATT sakerna görs och att det är någorlunda rättvist fördelat.....
4:rutin ja.... nu har vi ju barn så det blev rutin ganska fort här för oss... men för att slippa det försöker vi hitta bara "vår" tid med varandra o kunna känna oss som ett älskande par.. Vi äter lunch tillsammans ibland mitt i veckorna - min make jobbar skift o är ledig vissa förmiddagar, då brukar han passa på att dyka upp på mitt jobb o så åker vi ut o äter lunch ihop.
Vi brukar även vara noga med att en dag i veckan är det absolut förbjudet att ha på tv och dator.. istället gör vi något tillsammans oavsett om det är att vika tvätt eller ha hämningslöst sex.....
Viktigt är också att inte glömma KÄRLEKEN.... glöm inte att pussas och kramas, ta på varandra, smekas, små kärleksord, små gester av kärlek.. gåvor.... det räcker med en sån enkel sak som att tacka fint för maten och få en kyss i nacken.... hur pms-grinig man än är så räcker en sån gest för att man ska bli glad o och nöjd igen...
5:
Vi flyttade först ihop - sedan har vi bytt ut våra möbler med en sak i taget... jag har möblerat med dom möbler jag har haft med mig och så har vi kompletterat, köpt nytt och kastat ut gammalt... vartefter...
Man måste "bo in sig" med varandra o i bostaden ett tag tills man kommer på hur man vill ha det och vilken stil man vill ha.
6: det jobbigaste?.... well.... skulle vilja säga så här... det kommer alltid dagar då man undrar om man gjorde rätt.. dagar av magsjuka, mensblod, diareer, gräl om pengar o räkningar.... osv. osv... mindre smickrande saker som är oerhört jobbiga att ta sig igenom.... och man får aldrig glömma att man bor i verkligheten... Man MÅSTE storhandla, betala räkningar, snyta sig och köpa kattmat... hur oromantiskt det än må vara... Man får aldrig glömma bort såna saker....
DET är nog den största utmaningen i ett samboförhållande/äktenskap - den brutala verkligheten... allt är inte rosenrött och puttinuttigt.... det kan vara skitbrunt och smutsgrått emellanåt - ganska ofta.....