Behövs blod inom sjukvården?
En fråga till Anamcara och andra JV här:
Hur motiverar JV att man gör skillnad på olika blodbeståndsdelar?
Detta är väldigt svårt att förstå för en utomstående.
Hoppas att ni vill svara!
En fråga till Anamcara och andra JV här:
Hur motiverar JV att man gör skillnad på olika blodbeståndsdelar?
Detta är väldigt svårt att förstå för en utomstående.
Hoppas att ni vill svara!
Anamcara;
ja, jag har verkligen svårt att förstå skillnaden mellan de olika blodbeståndsdelarna; jag tycker att om någen del är en samvetsfråga, så skulle även de andra delarna vara det.
Inte minst när man tänker på Ingmars liknelse med skalade och oskalade apelsiner!
Enligt min åsikt hade det varit lättare att respektera er i blodfrågan om ni hade sagt nej till ALLT blod, och inte tillåtit vissa fraktioner men förbjudit andra.
Eftersom blodförbudet dessutom har sin grund i att blodet är heligt, har jag också svårt att se att det skulle vara bättre att bearbeta blodet så mycket som man gör för att få ut alla dessa olika beståndsdelar, än att bara så att säga använda blodet som det är.
saargr;
du hann först, jag tänkte precis skriva detta att en alkoholist kan använda alkohol till hudrengöring, och även använda viss medicin som innehåller alkohol.
Men däremot bör han inte få en drink med lite "fraktioner" av alkohol!
Anamcara;
Nej, jag kan inte förstå er i den här frågan pga att ni inte kan komma med något skriftställe som kan förklara varföt ni gör skillnad på de olika blodfraktionerna.
Om du kan komma med något sådant skriftställe så är jag villig att ompröva min inställning i den här frågan.
Jamen anamcara:
Du verkar inte förstå liknelsen. Det var INTE BOKSTAVLIGT menat, utan SYMBOLISKT.
Anamcara;
Jag väntar fortfarande på att du ska visa från Bibeln på vilka grunder ni gör skillnad på olika bloddelar?
anamcara;
OK, men varför får inte "sunda förnuftet o samvetet" avgöra allt när det gäller blod och medicin?
anamcara:
Nej nu förstår jag mindre än någonsinn i den här frågan.
Är det bara helblod som förbjuds, då skulle det ju inte vara så farligt om korven innehöll lite blodprotein eller blodplasma!
Och varför har Sällskapet inte insett det från början. Tidigare har ju både vaccin, gammaglobelin, RH-sprutor och blödarpreparat varit strängt förbjudna för JV.
Anamcara;
Nu måste jag citera dig ifrån en annan tråd (mormontråden)
anamcara skriver:
"Jag tror att mormons bok säger att man är ansvarig när man är 8 år... Inget jag sett i Bibeln, men men"
Och därför säger jag
Jag tror att Vakttornet säger vilka blodbeståndsdelar man får ta emot.... Inget jag sett i Bibeln, men men....
OK anamcara, jag förstår;
eftersom jag bara citerade dig så är det tydligen så att du tycker att andra religioner ska kunna visa från Bibeln vad de grundar sin tro i olika frågor på, (och där håller jag med dig).
MEN, du anser tydligen inte att JV behöver kunna göra samma sak...
Märkligt
www.vardalinstitutet.net/documentarchive/1168/1575/1577/3199/4017.pdf
Lite intressant läsning om JV och blod.
När jag sökte efter något helt annat på nätet, fick jag upp en tråd som nämnde några dödsfall bland JV som vägrat blod.
Eftersom ett JV här menade att det inte hade hänt i Sverige på de senaste 10 åren, kan dessa fall kanske vara av intresse.
Det gäller visserligen inte Sverige utan Danmark, men sjukvården är väl ganska lika i dess länder, och Danmark har ju mindre befolkning.
1996 näms två dödsfall, en kvinna som dog vid förlossningen pga att hon inte fick blod, och en 15-årig pojke. I hans fall var det ett stort dilemma för läkarna om hans blodvägran skulle tas på allvar pga hans låga ålder.
Som sagt, detta var inte Sverige, men å andra sidan var det inte alls blod och JV jag sökte på heller, utan dessa fall kom upp av en tillfällighet.
Hej alla;
oj, så mycket som har skrivits här i dag.
Väldigt intressant att Dextran inte alls är så riskfritt som JV påstår.
Men att det är så många tillfällen när Dextran inte bör ges, det var verkligen en nyhet för mig, så jag har suttit och kollat upp detta på nätet i em.
Att man inte kan ge det vid känd överkänslighet, det är ju självklart.
Men att pat. med hjärtsvikt eller ökad blödningsbenägenhet inte bör få Dextran, det var en nyhet för mig.
För att inte tala om att det inte bör ges till gravida kvinnor, eller under förlossningen, eftersom barnet kan ta skada. Det var närmast en chock att läsa det.
Dessa problem bör ju beröra ett ganska stort antal JV, så det är anmärkningsvärt att dessa problem inte är mera kända bland JV.
Lia76
Nu när jag har kollat i din presentation (tack Mrsl) är jag minst sag konfunderad.
Du är ju definitivt inget JV eftersom du är sambo och dessutom sysslar med astronomi.
Men den stora grejen är att du där talar om vilken blodgrupp du har, det är tydligen viktigt för dig. Varför då? Om du ändå inte kommer att ta emot blod om det behövs!
Att du är RH-negativt däremot, det är ju viktigt när du väntar barn.
Hur kommer du att ställa dig om du skulle bilda antikroppar, och läkarna vill ge ditt barn blod?
Lugn, det kommer antagligen inte att hända eftersom det här vad jag förstår är ditt första barn; men det kan ändå vara bra att inse risken.
lia76
Jag vet mycket väl skillnaden mellan astronomi och astrologi, och jag beklagar att jag gjorde mig skyldig till ett skrivfel, upptäckte det när jag hade postat inlägget, men trodde att du skulle förstå i alla fall.
Men faktum kvarstår: du kan inte vara ett JV som du har låtit påskina.
Ett JV skulle aldrig skriva in något om astrologi i sin presentation! Det är faktiskt inte tillåte för ett JV.
Frågan om blod behövs besvarar du nu med att det behövs, samtidigt som du säger att det finns goda blodersättningsmedel!
Frågan är då hur goda dessa blodersättningsmedel är när det verkligen gäller.
När jag i inlägg 163 tog upp problemet med att man inte bör få Dextran vid vissa hälsoproblem svarade anamcara: inlägg 165.
Oates : Det är lite annorlunda när man är JV. Man får sätta sig in i sånt vid operation så att man får bästa möjliga vård!
Jaha, men hur gör man vid en olycka, när det är bråttom om livet ska kunna räddas, och man har något av dessa hälsoproblem: överkänslighet, ökad blödningsbenägenhet, hjärtincuffciens eller är gravid?
Det stora problemet i det här sammanhanget är INTE planerade operationer, utan olycker med stor blodförlust och förlossningar med störtblödning mm, och då är det bråttom, och knappast tid till att sätta sig in i problemet. Man kanske till och med är medvetslös.
anamcara,
jag håller inte med om att "drar undan mattan för blodfolket"
Den är skriven av en skolelev utan några större egna kunskaper i ämnet, och eftersom h n till största delen använder sig av JV:s litteratur och film som underlag så blir det en väldigt ensidig bild som ges av problemet.
Han uppehåller sig naturligt nog mest vid operationer, liksom litteraturen gör det. Och vid planerade operationer finns det mycket som kan göras för att undvika blod. Och jag tror att de flesta också tycker att det är önskvärt ur många synvinklar att minska på bruket av blod.
Men det skrivs betydligt mindre om stora blodförluster i samband med olyckor, och vid förlossningar, trots att det i dessa sammanhang som det är tydligast att blod räddar liv.
I motsats till dig tror jag att den som har skrivit detta arbete är JV.
Jag känner till ett fall i USA där föräldrarna uppmanades av de äldste att "kidnappa" sitt eget barn från sjukhuset.
Fö har jag tänkt en del på hur barn som får blod mot föräldrarnas önskan upplever det hela.
Jag menar, att växa upp med vetskapen att föräldrarna skulle ha föredragit att man hade dött, att det var jämförbart med våldtäkt att rädda ens liv med blod, det måste vara traumatiskt.
Särskilt om barnet inte vill vara ett JV själv!
Måste tillägga att JV blir väldigt upprörda när människor som har en annan tro, vägrar sitt barn insulin eller annan medicinsk behandling.
Sallisen d 25 aug, inlägg 57, angående att man gör skillnad mellan olika blodfraktioner:
---------
Vatten är också en beståndsdel i blod... och det dricker vi nog alla med gott samvete.
Om vittnen klarar av balansgången med fraktionerna, what´s it to you? Du är ju inte vittne, så varför bry dig?
---------
Detta är en sällsynt dålig liknelse.
Jag tror inte att Sallisen dricker vatten som är en fraktion av blod, och därmed faller hela den här jämförelsen.