• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • lilla bunny

Blod behövs!

Sjuksköterska på akutkliniken, jobbar med kortvårdskirurgi.
  • evaviola

Man KAN använda sig av annat än blod, men det går inte i alla fall. Därför behövs det även blod inom sjukvården.

• Nallemajatjejen

ja det behövs!

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Ingemar

Nyfiken gul,

Jag upprepar för andra gången min fråga till dig om du anser att det i alla lägen finns fullgoda ersättningar för blod, så att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs.

• Matillin

Håller inte alls med om att det skulle vara en utbredd uppfattning.
    Vi kanske är mer medvetna än andra att det finns andra alternativ där många tror att det krävs blod.
    Men det finns situationer när enda lösningen är blod, självklart är det så.

Vecka 14
  • Ingemar

Fia,

Det ÄR en utbredd uppfattning bland JV. Dock finns det många JV som vet att det inte är så enkelt, och det är glädjande att du också inser det.

Faktum är att det INTRYCK som ges i den av JV år 1990 utgivna "blodbrsoschyren" är att blod aldrig behövs, även om det inte uttryckligen sägs. Därför är det inte konstigt att det finns JV som har den uppfattningen. Jag har stött på flera JV som bestämt hävdar att blod inte alls behövs utan att läkarna bara envisas med det för att det är billigare. Sådana tongångar har också framskymtat på trådarna om JV här.

En sjuksköterska som var JV höll dock med om att det vid mycket stora blodförluster inte räckte med saltlösningar och Dextran.

Sjukhusen har länge varit försiktiga med att ge blod. Man vill sannerligen inte ge det i "onödan". Att få blod är en transplantation, och det är aldrig okomplicerat med transplantationer. Dock finns ofta inga alternativ.

• anamcara

Man blir ofta friskare snabbare utan blod.

Det är större risker för infektionssjukdommar med blod.

SKICKLIGA läkare klarar av att operera utan blod bättre än okunniga.

Så klart så finns fallen där blodet avgör LIV eller död!

Jag tackar nej till blod!

• Matillin

Ingemar.
    Jag tror faktiskt inte att det finns så okunniga jv som tror att allting går att fixa utan blod.
    Eller jovisst obilnade personer finns det ju överallt men att det skulle vara generellt för det stämmer inte.
    I våra artiklar ibland har det ibland stått om tex gustav som vägrade blod pga sin övertygelse när det enda som skulle klara hans liv var blod.

Varför skulle det över huvud taget vara en trosfråga och en sån knivig och svår sådan om alla vittnen gick och trodde att dom kunde överleva allting med ersättningsmedel?
    Jag håller inte med dig här faktiskt.

Vecka 14
  • anamcara

fia sthlm : Med tanke på Augusti numrets titel på Vakna så tror jag inte att något JV har undgått att det är livsviktigt

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?