Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Behövs blod inom sjukvården?

Håller inte alls med om att det skulle vara en utbredd uppfattning.
    Vi kanske är mer medvetna än andra att det finns andra alternativ där många tror att det krävs blod.
    Men det finns situationer när enda lösningen är blod, självklart är det så.

Vecka 14
  • Matillin

Ingemar.
    Jag tror faktiskt inte att det finns så okunniga jv som tror att allting går att fixa utan blod.
    Eller jovisst obilnade personer finns det ju överallt men att det skulle vara generellt för det stämmer inte.
    I våra artiklar ibland har det ibland stått om tex gustav som vägrade blod pga sin övertygelse när det enda som skulle klara hans liv var blod.

Varför skulle det över huvud taget vara en trosfråga och en sån knivig och svår sådan om alla vittnen gick och trodde att dom kunde överleva allting med ersättningsmedel?
    Jag håller inte med dig här faktiskt.

Vecka 14
  • Matillin
    Tyrell skrev 2006-08-25 09:30:11 följande:
    Det intressanta i sammanhanget är att inte heller delar av blod är tillåtet. Däremot ändra organ. En hjärttransplantation är inget hinder så länge blod inte är inblandat.
    Handlade den meningen om vad jv tycker, för delar av blod ÄR tillåtet.
    Vecka 15
  • Matillin

tvilling
    Nu vet jag inte hur det är i sverige men i usa så händer mycket slarv just med att man får fel blod, så det borde hända här med, vet en som fått fel i sverige och dog
    Men det är säkert inte jättevanligt.
    Sen kan man få blodchock även av rätt blod.

Läkare och sjuksköterskor slarvar hela tiden, precis som vi alla andra slarvar på vårat jobb, skillnaden med deras jobb är att slarv kan leda till döden för någon och det händer titt som tätt.

Vecka 16
  • Matillin

ingemar
    Vilka risker menar du finns med ersättningsmedel.
    Förutom att dom kanske inte alltid är tillräckliga för att rädda livet?

Vecka 16
  • Matillin

cissi
    Tycker du resonerar lite konstigt?
    Då kanske du oxå tycker att alla som är för lata för att gå och lämna blod fast dom tycker att blod är bra skulle få va utan om det krisa??

Vecka 16
  • Matillin

Jag tycker disskusionen om ifall blod är livsviktigt för att överleva eller ej egentligen är oviktig när det gäller jv-s tro?
    Vi vägrar inte blod för att vi tror att blod är förenat med livsfara utan för att bibeln säger att vi ska avhålla oss från blod.

Det är en trosfråga helt enkelt och har lite att göra med vad som är bäst för oss i läkares ögon utan handlar om vilka krav vi tror att gud ställer på oss.

Vecka 16
Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?