Inlägg från: Squeezetoy |Visa alla inlägg
  • Squeezetoy

Behövs blod inom sjukvården?

Egentligen så tycker inte jag att det är konstigare att välja bort blod än att säga nej till återupplivning, (typ DNR och extraordinary measures), vilket ju är accepterat. Så länge personen är mogen nog att kunna göra det valet.

Vad man i så fall kan vända sig emot är hyckleriet/dubbelmoralen att blod är inte OK, men att använda dessa raffinerade röda blodkroppar är OK...

• Squeezetoy

mampa, visst jag förstår mycket väl att folk försöker övertala ett JV att ta emot blod i den situationen. Men det är lite fel att jämföra vägran att ta emot behandling med att aktivt skada sig själv. Oavsett om man gör det med en övertygelse.

Och huruvida JV kräver av sina barn att de ska vara trogna så tror jag att det varierar. Jag vet t ex en familj där några barn är vittnen, men inte alla och de kan fortfarande umgås och inte är uteslutna ur sin församling. Vet tyvärr ett annat fall som lett till brytningar inom familjen också.

• Squeezetoy

mampa
    Som jag förstått det av inlägg här på FL där JV skrivit så har iaf de accepterat att myndigheterna tar över vårdnaden om barnet. Och om barnen får blod så resonerar de att Gud vet att det skedde under tvång och att de därför inte kan dömas pga av detta.

Men så klart finns det fundamentalister i alla trossamfund.

Jag tycker personligen det är fel av föräldrar att låta ett barn dö för en tro som barnet kanske inte skulle bekänna sig till när det är större. Men den som är vuxen tycker jag har rätt att göra valet att avstå blod.

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?