Inlägg från: mampa |Visa alla inlägg
  • mampa

Behövs blod inom sjukvården?

anamcara skrev 2006-09-02 16:21:47 följande:
    Ingemar: Grabben var 29 när han gjorde arbetet... Inte direkt så oserriöst gissa jag.. Om man pluggar vid 29 borde man väl vara ute efter en exterm examen?
    Tja, det är inskickat under nivån Gymnasiet, så det är kanske en 29 årig komvux student.

Gymnasiet har ju iofs. för inte så många år sedan ansetts vara den högsta utbildningen ett Jehovas Vittne behöver, så jag förvånas inte över att vissa skribenter ser detta som en "extrem examen".

Av gammal vana så kan jag inte låta bli att konstatera och roas över att personen inte skriver ut sitt namn, utan använder sig av initialer. (Jämför med andra slumpvis valda arbeten så ser ni att det är få som gör så). Nåja, detta kan tolkas på olika sätt... men ger knappast ett seriöst intryck.
  • mampa

Sha skrev 2006-09-04 08:50:09 följande:

Tycker den här tråden har blivit ytterligare en "hattråd" mot JV. Synd, för det kunde blivit diskussion.Ingemar: det måste ju finnas senare info än från 60-70-talen??..
    Definiera hat?

En religion som tvingar sina medlemmar till barnoffer tycker du man skall gulla med?
  • mampa

Sha:

Definiera påhopp? Om du syftar till cissis inlägg, så ser jag inte hur det skulle kunna tolkas som ett påhopp. Hon vare sig ljuger eller överdriver, utan beskriver (med syrlig ironi) en situation från hennes perspektiv.

Annars så finns det gott om goda argument och förklaringar i denna tråden.

• mampa

Squeezetoy skrev 2006-09-04 11:37:01 följande:

Egentligen så tycker inte jag att det är konstigare att välja bort blod än att säga nej till återupplivning, (typ DNR och extraordinary measures), vilket ju är accepterat. Så länge personen är mogen nog att kunna göra det valet. Vad man i så fall kan vända sig emot är hyckleriet/dubbelmoralen att blod är inte OK, men att använda dessa raffinerade röda blodkroppar är OK...
    Mm.. om du så vill hoppa ner framför ett tunnelbanetåg p.g.a. din övertygelse så får du väl göra det, men bli inte förvånad om det finns folk som vill övertyga dig om att inte göra något så korkat.

Vad som gör det än mer skrämmande i JV fallet är att de kräver att deras barn skall följa deras egen övertygelse.
  • mampa

Squeezetoy:

Ett döpt Jehovas Vittne som har vårdnaden över sitt minderåriga barn skall inte tillåta läkarna att ge barnet en blodtransfusion. Detta sker ju ändå, eftersom myndigheterna tar tillfällig vårdnad över barnet, men om inte staten stoppade detta vansinne så skulle de med gott samvete titta på när deras barn dör framför dem i blodförlust.

Finns föräldrar som tagit sitt barn utomlands för att där antingen skaffa sig blodfri vård eller för att fly från övergreppet de anser att deras barn utsätts för. (JV brukar i litteraturen skildra en påtvingad blodtransfusion som en våldtäkt.)

• mampa

Squeezetoy:

Du har rätt, jag tror att många JV föräldrar i hemlighet är glada över att mynidgheterna griper in. Givetvis skulle de aldrig i livet offentligt erkänna detta men det finns avhoppare som har bekräftat det.

Tycker visserligen det är lite konstigt (eller inkonsekvent) av JV föräldrarna att bara acceptera myndigheternas beslut. I alla andra frågor där Jehovalagen står i konflikt med landets lagar är det den förstnämnda som vinner. Ta exemplet med vapenvägran så skulle de kunna sitta i fängelse och dö för sin övertygelses skull men anser det vara omöjligt att sno med sig barnet och rymma från sjukhuset... jag menar herregud läkarna håller ju på och våldtar det stackars barnet.

• mampa

maho0822 skrev 2006-09-04 17:39:38 följande:

Jag jobbar med detta! VET att det är mkt ont om blodgivare i sverige.om det nu finns "fullgoda alternativ" till att få blod hur kommer det sig då att vissa ändå dör när de inget får.....det borde vara ens skylldighet att lämna om man är fullt frisk, vi kräver ju allt som oftast att få den hjälp som krävs när vi själva är sjuka.
    Är det inte lite surt att veta att det finns folk som hellre dör än donerar sitt eget blod, men gladeligen tar emot blod i form av delkomponenter (albumin, hemoglobin, etc...).
  • mampa
    rasajj skrev 2006-09-04 17:48:34 följande:
    mampa, det finns val exempel pa folk som har forsokt fly med barnet innan barnet far blodet. Och dar aldstebroderna uppmanar familjen att gora det ocksa..(fly)
    Ja, jag hörde talas om det när jag verkade som ett JV. Känner dock ingen personligen som handlade så.
  • mampa

Ingemar:

Vet du om det har uppmanats i JV-litteraturen att fly landet/sjukhuset med sina barn?

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?