• snappi81

Hästar utomhus vintertid!!??

Har en fråga till er som är kunnigare än jag när det gäller hästar!! Är det verkligen lämpligt att ha hästar ute vintertid..? Jag pratar inte om några minusgrader utan som det va förra vintern ca 20-25 minus!! (Vi pratar om dygnet runt, inte bara några timmar)..  Personen som hade detta tyckte "vadå? dom har ju täcke på sig" men det känns fortfarande inte rätt...

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??
  • Miramis 1980

Ja, dom kan ju inte stå inne hela vintern ? Dom klarar sig, dom har ju päls =) Och är dom rakade brukar ägarna inte vara sena att slänga på tjugoelva vintertäcken, det gjorde jag me min häst tex hehe...
    Därimot brukade vi släppa ut som lite senare och ta in dom lite tidigare än då det är varmare väder ute.

Gravid i v. 37 med nr. 4
  • Majsan70

Är de vana att gå ute och har vindskydd och täcken om så behövs, så är det ju ingen fara. Har man en dyrbar ridhäst brukar den inte gå ute dygnet runt, men det finns ju en massa andra hästar som går ute o mår skitbra av det.

• Anderssons fru

Har de bara ett vindskydd med tak och något att äta brukar det gå bra. Päls skaffar de ju sig ju kallare det blir.

• snappi81

Det va inte riktigt så jag menade.. klart dom ska va ute ändå.. Men dygnet runt ingen tillgång till skydd & 20 minus...??

• FridaE

Jo, med bra täcken och vindskydd går det men jag skulle absolut tveka till att ha dem ute under natten.

• Vasen

Har jobbat på en gård där hästarna gick ute dygnet runt hela vintern. De hade vindskydd med halm, men sov ofta under träden i snön. Maken till friska, pigga och livliga hästar får man leta efter. De två älsta blev 28 och 32 år och var helt krya fram till slutet.
    Det viktiga med hästar är att det inte blir för fuktigt vilket det ofta blir inomhus, speciellt på vintern.

• Jonna3

Det beror väl kanske lite på vad det är för häst. Mina nordisar och shettis får ju stå ute jämt. Och de får en rejäl vinterpäls. Men de är också hästar som ska tåla väder. Har hästarna bara tak, vatten och foder så ska det inte vara något problem. Man märker om ett djur mår dåligt. Hoppas att de här hästarna inte gör det. Det är bra att du bryr dig!

Johanna, mamma till Jesper, Jennie & Jonathan
  • fantasy

Hästar mår i regel bättre av att vara ute än inne, kylan påverkar dem inte utan det är fuktigheten och blåst som dom kan frysa av, mina hästar har gått ute hela dagen i alla väderlekar, vare sig det är regn eller 30 grader kallt. Har man en häst som är frysen så finns det ju täcken.

har man dem ute nattetid så bör man ha ett ordentligt vidnskydd med torr bädd att ligga på.

Hästar är tåliga djur, inga porslinsleksaker som vissa tycks tro(ej riktat mot ts)

• Bondjäntan

Jag är en av dom HEMSKA som låter hästarna vara så mycket häst dom kan - fast tamdjur.

Mina hästar, unga och gamla går på lösdrift i flock året runt, dom har fri tillgång till foder och vatten dygnet och året runt. Dom kan gå in i lösdriftshall (och kissa!! ). Tyvärr gillar inte klaustrofobiska flyktdjur att vistas inomhus särskilt ofta. 

Dom har hage på äng och upp i skog, helst står dom och myser i skogen när det är skitväder, när det regnar och är kallt tar jag ibland in dom och torkar upp dem - fast då blir dom sura. Min älsta häst får då också ibland regntäcke. Annars stätter dom päls så dom likar mer en bisonoxe än häst.

Bör tillägga att ingen häst varit sjuk, eller skadat sig hos mig sedan lösdrift infördes för 4 år sedan. Jag har varmblod, Morgan, Fullbod/connemara, Nordsvensk samt Shettis som bott hos mig.

Har blivit anmäld för VANVÅRD av mindre kunniga och ANONYMA människor -åkte på inspektion och fick "guldstjärna" för vackra och välmående hästar. Anmälaren tyckte jag var hemsk som lät dem vara ute nattetid utan täcke! Suck!

Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??