• snappi81

Hästar utomhus vintertid!!??

Har en fråga till er som är kunnigare än jag när det gäller hästar!! Är det verkligen lämpligt att ha hästar ute vintertid..? Jag pratar inte om några minusgrader utan som det va förra vintern ca 20-25 minus!! (Vi pratar om dygnet runt, inte bara några timmar)..  Personen som hade detta tyckte "vadå? dom har ju täcke på sig" men det känns fortfarande inte rätt...

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??
  • Sar

Ligghall krävs om man har hästarna på lösdrift. Jag har haft min tävlingshäst (dressyr) på lösdrift i snart 3 år och kan varmt rekommendera det. Hästarna mår så bra av att gå i flock med fri tillgång till grovfoder. Det kan dock vara "meckligt" eftersom man inte gärna kan klippa en häst som går ute dygnet runt (med täcke) och därför måste duscha av sin svettiga häst. Vi löser det så att vi har tillgång till box där hästen får stå inne över natten eller några timmar på dagen och torka upp ordentligt innan den släpps ut. För de som bara skogsmullar och inte får en svettig häst är det dock inga problem att släppa ut den efter avslutad ritt.

• Cornette

Jag håller med om att det är toppen med lösdrift! Bara hästen tycker om det också... Jag provade med min unghäst när hon var 1½ men hon hatade det. Gick ner i vikt och såg hemsk ut, så det var bara att stalla in igen.
    Min gammelhäst skulle nog inte heller klara det. Jag fick honom när han var 10 och då var han en bortskämd tävlingshäst (svår klass körning). Han klarar ca 2-3 veckor ute sygnet runt på sommaren, sen vill han inte mer. Han blir jobbig att rida och allmänt odräglig. Han vill in i sin box och sova, det är vad han alltid gjort innan.
    Däremot har vi en ponny på 31 år på mitt stall. Hon går ute dygnet runt från ca maj-september, sen får hon komma in eftersom vi inte har någon ligghall, bara skog. Hon vägrar äta maten inne när det finns gräs ute så hon skulle ha älskat en lösdrift året runt!

Det jag försöker få fram i mitt svammel är att alla hästar ska få vara ute mycket, men man kan inte dra alla äver en kam eftersom dagens avel är tävlingsinriktad. Det innebär att vi har avlat bort mycket av "urhästen" som hade de tåliga egenskaperna. Men visst finns det hästar som borde få komma ut bra mycket mer!

Jag jobbade ett tag hos en dressyrryttare och hon hade sina tävlingshästar ute 8-16 vintertid och längre på sommaren. Stora kuperade hagar. Hon valde att låta hästen gå med benskydd som en extra försiktighetsåtgärd men hästarna fick vara hästar, trots att de var värda en himla massa pengar!!

Om alla tänkte som jag, vad enkel världen skulle bli!
  • Sar

Vad tråkigt att dina hästar inte gillat lösdriften? De ytterst få fall jag hört talas där hästar inte trivts på lösdrift har berott på att hästen inte fungerat i flocken (inte fått äta, stått och spänt sig, inte vågat sova).
    Min häst sover alltid inne i den halmade ligghallen medan de hästar som är uppfödda på lösdriften oftast väljer att sova ute. De finns de som tävlar svår dressyr som har hästarna ute mycket och i flock (även utan benskydd). På mitt förra stall gick intermedièrehästen ute på bete och de var ute i flock från 8-21 resten av året.

• Cornette
    Sar skrev 2006-08-29 18:39:55 följande:
    Vad tråkigt att dina hästar inte gillat lösdriften? De ytterst få fall jag hört talas där hästar inte trivts på lösdrift har berott på att hästen inte fungerat i flocken (inte fått äta, stått och spänt sig, inte vågat sova). Min häst sover alltid inne i den halmade ligghallen medan de hästar som är uppfödda på lösdriften oftast väljer att sova ute. De finns de som tävlar svår dressyr som har hästarna ute mycket och i flock (även utan benskydd). På mitt förra stall gick intermedièrehästen ute på bete och de var ute i flock från 8-21 resten av året.
    Jag önskar att jag hade en häst som ville leva så men det går inte, han är för känslig. Både fysiskt och psykiskt. Senaste jag har upptäckt är att han har fått skav på sidorna av pisksnärten från svansen när han viftar flugor
  • Bondjäntan
    Cornette skrev 2006-08-29 21:07:45 följande:
    Jag önskar att jag hade en häst som ville leva så men det går inte, han är för känslig. Både fysiskt och psykiskt. Senaste jag har upptäckt är att han har fått skav på sidorna av pisksnärten från svansen när han viftar flugor Om alla tänkte som jag, vad enkel världen skulle bli!
    Cornette, man kan inte annat än beklaga hur galet det gått för hårt avlade hästar som fötts upp galet. Det mest normala för en häst är ju att gå ute och vifta bort flugor... Trist för hästeländet.

Ta absolut inte detta som ett angrepp på dig! Du verkar vara en bra hästmänniska som helst skulle vilja gör det "bästa" för honom!

Nåja, aveln och djurhållningen  på tamdjur är ju galen på många sätt, inte bara för hästar!
  • Cornette
    Bondjäntan - Ingen fara, tar det inte personligt. Han är mitt lilla ynk helt enkelt Min unghäst har gått ute dygnet runt sedan slutet av maj men nu märks det på henne att hon börjar bli trött och vill in ovh sova...
    Men det är ju så att aveln nu för tiden bara är prestationsinriktat. Liksom, varför tog de embryo transfer på Butterfly Flip? Hon borde fått bära sitt föl själv, de har ju ändå inte gjort några bra resultat den här säsången. Senast vägrade de ut sig i Aachen. De tänker bara på att vinna.
    Jag har funderingar på att betäcka min treåring men jag har svårt att hitta hingst för jag vill ha en som matchar hennes kroppstyp mer än prestation. Det är inte så lätt nu för tiden. När jag gick på Flyinge så godkändes ju Maloubet de Pleville till avel, enbart för att de ville ha in Baloubet de Rouet blodet i sverige. maloubet blev inte ens godkänd exteriört!!
    Var är svensk halvblodsavel på väg?
  • Nallatalla

Mina hästar är ute dygnet runt oavsett väder.
    Så länge de bara har tillgång till stråfoder och ligghall så är det inga problem.
    De har nästan aldrig täcke heller för den delen.
    Dessa hästar kommer från sibirien och där blir det mkt kallare än här!
    Jag tycker att det är värre när hästar tvingas stå inne i stället!
    Tänk på att detta är djur och att vi människor har en viss förmåga att förmänskliga dem.

/ Nalla

• Cornette
    Nallatalla skrev 2006-08-30 08:14:50 följande:
    Mina hästar är ute dygnet runt oavsett väder.Så länge de bara har tillgång till stråfoder och ligghall så är det inga problem.De har nästan aldrig täcke heller för den delen.Dessa hästar kommer från sibirien och där blir det mkt kallare än här!Jag tycker att det är värre när hästar tvingas stå inne i stället!Tänk på att detta är djur och att vi människor har en viss förmåga att förmänskliga dem. / Nalla
    Men tycker du då att man ska tvinga en häst som inte vill vara ute?? Han har stor fin hage och kompisar i hagen men han står ändå och hänger vid grinden och vill in om det är kallt. Hur tjockt och bra täcke han än har. Man måste ju se till individen också.
    Vad är det för ras du har från Sibirien? Är det Baskjir?
  • Bondjäntan

Cornette, håller med dig fullständigt!!  Nej, inte ska man tvinga en häst som inte är van, som mår dåligt eller som demonstrativt visar att de inte vill!  Likaså kan man inte släppa ut tama Minkar eller sommarkatter hur som helst dom svälter ihjäl!

Har vi människor vant dem vid en viss djurhållning är det inte helt enkelt att skola om alla individer!  Man måste ju se till individens behov. Sedan borde många människor fundera på hur en häst mår bäst, kanske är inte stall lösningen. Det tycker inte jag eller mina hästar heller.

Hästar behöver röra på sig, äta dygnets alla timmar och dricka när dom vill det kan nog inte någon säga emot...

• Nallatalla

Jag menar inte att man ska tvinga en häst som inte vill!
    Självklart menar jag att det är trist att tvinga hästar som vill vara ute att vara inne största tiden av dygnet och inte tvärtom.
    Jag hade lite bråttom när jag skrev och trodde inte att jag skulle bli missförstådd!

Japp,jag har 2 basjkirer!De vill absolut inte vara inne hur man än gör.

/ nalla som ber om ursäkt för att hon var otydlig

• Cornette
    Nallatalla skrev 2006-08-30 11:26:04 följande:
    Jag menar inte att man ska tvinga en häst som inte vill!Självklart menar jag att det är trist att tvinga hästar som vill vara ute att vara inne största tiden av dygnet och inte tvärtom.Jag hade lite bråttom när jag skrev och trodde inte att jag skulle bli missförstådd!Japp,jag har 2 basjkirer!De vill absolut inte vara inne hur man än gör. / nalla som ber om ursäkt för att hon var otydlig
    Ingen fara för missförståndet!

Jag är faktiskt lite avis på er som har hästarna ute, tänk att slippa mocka!
  • Bondjäntan

Helt slipper man ju inte mocka, ligghallen ska ju skötas  och sedan så mockar jag ju rent hagen då och då. Vill ha så parasitfritt som det bara går.  Fast varje dag behöver man ju inte.

Lösdrift är utmärkt både för djur och för arbetande småbarnsföräldrar. Jag hade inte orkat/kunnat ha kvar mina hästar om det hade varit full uppstallning.

• Creep

Har inte läst några svar i tråden.
    SJälvklart går det bra att ha hästar ute så om det är en ras som tål det klimatet (en arab kanske inte ska gå så).
    Med en bra ligghall som skydd för regn och rusk samt tillräckligt med grovfoder bör det inte vara några problem.

• Nallatalla

Håller med dig bondjäntan,utan lösdrift hade det varit svårt att kombinera hästarna med småbarn!

Apropå araber så har jag en bekant som hade sina på lösdrift men de använde förstås täcke oftare än mina...

/ Nalla

• Sar

Nej mockningen slipper man inte ifrån och när man använder täcken är det nästan jobbigare på lösdriften, speciellt på våren med soliga dagar och kalla nätter då täcken ska av och på eller vid hård träning då hästen ska torka inne och sedan på med nya täcken stc. Däremot slipper man en stor del av tidspressen ( utsläpp mellan 7-8 osv) vilket är väldigt skönt när man har småbarn.

• Den stora familjen

Det är väl klart att hästar klarar sig ute hela dygn även vintertid.Hästar är ju från början vilddjur som levt på savannerna i flock innan vi människor fångade dom och gjorde tamdjur av dem.

• MoonFlight

Dom är utedjur och ska vara just UTE!!
    Hade vi haft tillgång till lösdrift hade jag utan att tveka ställt min valack där.
    Så länge man ser till att dom har ligghall med strö, vatten och massa mat så dom kan hålla värmen klarar dom sig. Det är bara vi människor som tycker att det är för kallt och håller på att tramsa med det.

• Cornette
    MoonFlight skrev 2006-09-06 08:26:01 följande:
    Dom är utedjur och ska vara just UTE!! Hade vi haft tillgång till lösdrift hade jag utan att tveka ställt min valack där. Så länge man ser till att dom har ligghall med strö, vatten och massa mat så dom kan hålla värmen klarar dom sig. Det är bara vi människor som tycker att det är för kallt och håller på att tramsa med det.
    Läs gärna mina inlägg i tråden. ALLA hästar kan inte gå ute...
  • Bondjäntan
    MoonFlight skrev 2006-09-06 08:26:01 följande:
    Dom är utedjur och ska vara just UTE!!
    Håller med dig där med viss resevation!

Vi människor har tyvärr förädlat (förstört) hästen så att inte alla är så härdiga som vildhästen en gång var. Men om dom vänjer sig från det dom föds och inte "klemas bort" så är chansen väldigt stor att dom klarar av väderts makter utan att vi stökart till det! Man slipper stressade hästar, med magsår och olater. Luftvägsinfektioner är bortblåsta!  Läs senaste numret av Hästfocus så får ni lite mer kött på benen!!

Vem har sett en älg med täcke i box??     Näe, fri tillgång till mat och vatten och en ligghall eller kisshall som jag kallar det. Mina hästar gör just inget annat än kissar där!! Dom föredrar att stå ute där det blåser mest i alla väder, eller möjligen under träd när det regnar...
Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??