• snappi81

Hästar utomhus vintertid!!??

Har en fråga till er som är kunnigare än jag när det gäller hästar!! Är det verkligen lämpligt att ha hästar ute vintertid..? Jag pratar inte om några minusgrader utan som det va förra vintern ca 20-25 minus!! (Vi pratar om dygnet runt, inte bara några timmar)..  Personen som hade detta tyckte "vadå? dom har ju täcke på sig" men det känns fortfarande inte rätt...

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??
  • Sha

Hade för första gången hästarna ute dygnet runt med skydd och fi tillgång till mat och vatten, förra året. De mådde toppen och blev inte sjuka av detta. Enda gången de fick täcke på sig var när det var riktigt kallt och jag hade varit ute och ridit så de blivit svettiga.
    Eftersom man är lite nojjig så trodde man ju att de frös när det var kallt. Var ute och tittade till dem när det var ca25 grader och de låg och SOV! Efter det kände jag mig lugn.

En sak som fascinerade mig var att det i längden gick åt mindre hö när de fick fri tillgång. Hästarna blev heller inte lika "hysteriska" när de kom ut på grönbete i våras.

• pemi

Många hästar klarar sig utmnärkt ute vintertid. Med täcke (om de inte har tillräcklig päls), torr ligghall (regn/snö/vindskydd) och fri tillgång på mat så mår de oftast bättre ute än inne.

Mina går ute mellan 06-21 varje dag oavsett väder. Har skog att gå in i och fri tillgång på ensilage. Blir det riktigt skitväder så kan vi öppna till vår loge där det är helt torrt, men de står faktiskt hellre i skogen. Är inne på nätterna dock.

• lilla Uv

snappi 81: om inte jag misstar mig helt, så är det lag på att det ska finnas ett vindskydd till hästar som går ute dygnet runt, så möjligheten finns att de kan skydda sig mot kyla och vind om de vill. (sen är det ju en annan sak om hästarna använder det..). men det ska finnas.

• Nika75

Som så många andra hästägare sagt: Visst kan hästar gå ute dygnet/ året runt med rätt förutsättningar. Jag red ett tag på ett ställe där hästarna gick på lösdrift i stora hagar. Det fanns ett stall med boxar där de fick stå ibland, dock ingenting hästarna föredrog. När man ridit klart och släppt ut dem i hagen var det full fart i väg. Ingen längtan att gå in i stallet där inte... Hästarna var väldigt friska och dessutom väldigt bra till temperamentet. Stället arrangerade uteritter även med nybörjare och hästarna var otroligt trygga och lugna ute. En bidragande orsak är att hästarna verkligen känner sig som en flock med rangordningen klar. Följde man som ryttare bara den var det inga hästar som "ballade ur"!

• Zaria

Lilla uv: Tänkte precis också på det, har för mig att det är nån lag på att hästarna måste ha ett vindskydd.

Min gammla pensionär (fullblodskorsning) går ut och in som hon vill, men hon vill aldrig gå in, ofta blir det så också, det viktiga är att hästarna har mycket grovfoder att äta på hela tiden vilket håller dem varma.

• pemi

Jo hästar som är ute mer än 12 tim/dygn ska ha tillgång till regn/vindskydd, tror tom de skärpt reglerna till lígghall nu.

Har två grannar som har hästar ute dygnet runt året runt och friskare hästar får man leta efter. Den ena har islandshästar, de har tillgång till skog men ej ligghall (dvs inte "lagligt") går utan täcke, får MYCKET päls och har fri tillgång på ensilage.

Den andre grannen har varmblodstravare, de har täcke och tillgång till ligghall, också fri tillgång på ensilage.

Jag tycker det sjukaste är att man MÅSTE ha skydd i hagen vid utevistelse mer än 12 timmar, men det finns inga regler som kräver ATT friska hästar SKA ha utevistelse. Så det är ok att ha inne hästen 24 tim/dygn, hästar som är gjorda för att röra på sig...

pemi

• Sha

Pemi: HÅller fullkomligt med dig. Hellre att man anmäler de som tar ut sina hästar vid 10 på dan och in dem igen vid 18.
    Borde verkligen finnas lag på ett visst antal timmar och i en viss miljö.

• Nika75

Ja, det är definivt värre att aldrig låta hästarna gå ute i flock... eller väldigt sällan - så som de flesta ridskolehästar har det.
    Hörde en hästägare uttala sig om utevistelse och tyckte att "hästarna står ju bara och hänger vid staketet och vill in...". Jo, det är klart det, när de står i en liten lerig inhängnad alldeles ensamna.

• JMD

vad glad jag blir att det finns så många människor som låter sina hästar vara hästar :), det är toppen!! Ännu gladare blir jag att höra att desssa hästar har fri tillgång på grovfoder då detta är jätte viktigt!! Det är inte så många "hästkunniga" som vet att hästen är en grovfoderomvandlare (omvandlar allt foder i blindtarmen) och behöver äta ca 22tim/dygn för att magen ska funka som den ska!!

Jätte roligt från en förre detta hästägare numera hundägare

• Bondjäntan

Ja,  trist att Astrid Lindgren dog innan hon hann bråka om hästarnas bestämmelser!!

Regelverket kring kor och höns är faktiskt bättre!!  Men om vi skulle få regler som sa att hästar måste få vara ute 10 timmar och med sällskap i bra och stooora hagar skulle man ju få stänga Hovstallet, beridna högvakten, polisrytteriet m.m och de flesta ridskolor  i och nära städerna. Så det törs man ju inte.

Vad jag vet så finns ingen regel på hur stor en hage ska vara, utan det är 9 kvadrat som gäller för en stor häst!! Stackars häst!! Ledsen Det finns ju hästar som aldrig får sätta i sig grönt gräs!!!

Näe, ut och röra på sig  och bo under klar himmel  så slipper man alla luftvägsproblem och småförkylningar, magkrämpor och stress (krubbitning, vävning). Massor av hästar får ju magsår av den "konventionella" hästhållningen. Tänk själv att stå still 23 timmar av dygnet och lite omsorg i max 2 timmar med en annan art, varav en skvätt ridning! Eländes elände!!

Ursäkta att jag eldar upp mig lite, men detta är ett ämne som jag BRINNER för!

Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??