Hästar utomhus vintertid!!??
Jag håller med om att det är toppen med lösdrift! Bara hästen tycker om det också... Jag provade med min unghäst när hon var 1½ men hon hatade det. Gick ner i vikt och såg hemsk ut, så det var bara att stalla in igen.
Min gammelhäst skulle nog inte heller klara det. Jag fick honom när han var 10 och då var han en bortskämd tävlingshäst (svår klass körning). Han klarar ca 2-3 veckor ute sygnet runt på sommaren, sen vill han inte mer. Han blir jobbig att rida och allmänt odräglig. Han vill in i sin box och sova, det är vad han alltid gjort innan.
Däremot har vi en ponny på 31 år på mitt stall. Hon går ute dygnet runt från ca maj-september, sen får hon komma in eftersom vi inte har någon ligghall, bara skog. Hon vägrar äta maten inne när det finns gräs ute så hon skulle ha älskat en lösdrift året runt!
Det jag försöker få fram i mitt svammel är att alla hästar ska få vara ute mycket, men man kan inte dra alla äver en kam eftersom dagens avel är tävlingsinriktad. Det innebär att vi har avlat bort mycket av "urhästen" som hade de tåliga egenskaperna. Men visst finns det hästar som borde få komma ut bra mycket mer!
Jag jobbade ett tag hos en dressyrryttare och hon hade sina tävlingshästar ute 8-16 vintertid och längre på sommaren. Stora kuperade hagar. Hon valde att låta hästen gå med benskydd som en extra försiktighetsåtgärd men hästarna fick vara hästar, trots att de var värda en himla massa pengar!!