• Desse

färgblind ???

Hej !!!
    sitter här och funderar lite över färgblindhet. Har läst lite om det på nätet, hur det är ärftligt osv. Men jag hittar ingenstans där man får veta i vilken ålder det visar sig om man är det. Är det någon som har erfarenhet av detta som kan svara mig på mina funderingar så vore jag tacksam!!!!

• Svar på tråden färgblind ???
  • Stjärnstopp

Min pappa är det så sannolikheten att min dotter får det är ganska så stor.
    på min far upptäckte de det när han gick i skolan o man skulle rita en sol och ngt mer o han fick en utskällning av sin fröken då han ritade solen röd eller grön eller ngt sånt. Stackarn, han var ju färgblind!
    Så det visar sig väl kanske när barnet "borde" veta att tex solen den är gul..
    Men jag vet inte!

• EochP

ÄR man färgblind så är man det från födseln. Sen är väl frågan hur man ska upptäcka det som förälder (Som barn med för den delen).
    När jag jobbade på dagis kollade vi om barnen kunde skilja på olika färger. Men innan de kan prata är det nog svårt..

Min manär färgblind, det upptäcktes i skolan hos syster. Han fick titta på sådana där prickar med en gömd sifra i.

Vet inte om det är till någon hjälp.

• EochP

Sjärnstopp

Saolikheten att din dotter ÄR färgblin är nästan obefintlig om inte hennes pappa även är färgblin. Däremot ÄR det det möligt att henns söner blir det.

/hobby genetikern

• teja

min man är färgblind men inte våra barn.

• oyra

EochP, det är tvärtom faktiskt, färgblindhet ärvs från morfar, inte från pappa!

Oyra, med färgblind pappa och morfar och högrisk för barnet i magen om det är en pojke!

• oyra

tillägg: anledningen till att en pojke inte kan ärva färgblindhet för sin pappa är att anlaget sitter i den del av x-kromosomen som inte har någon motsvarighet i y-kromosomen. Eftersom en pojke inte får någon x-kromosom från sin pappa så kan han inte heller ärva pappas färgblindhet!

(oyra, inte hobbygenetiker bara omgiven av färgblinda)

dessutom är inte färgblindhet något funktionshinder egentligen, bara en variation, röd-grön färgblinda lär se betydligt fler gröna nyanser t.ex. och avslöjar därför kamouflage mycket lättare än vi "normala"

• Desse

Hej och tack för svaren !!!!
    Skulle bara förtydliga mig lite , jag har en son som är tre år och hans farfar är färgblind. Anledningen till att jag börjat att fundera på om sonen är det är att han inte lyckas att lära sig det där med färger alls. Vi håller på dagarna i ända, om vad är det för färg på bilen som kommer här, ge mamma den gröna gaffeln osv osv. Han är annars så himla lättlärd men det där har han jätte svårt att lära sig. Han kan skilja på blått och rött, men inte gult och rött eller blått och grönt. Svart är väl den ända färg som han är bombsäker på oavsett var den dyker upp. Annars kan det vara så att han säger pappas röda jacka för han vet att den är röd. Men skulle vi be honom att hämta den röda tröjan så har han ingen aning om hur rött ser ut. Så ligger det till. Men det verkar inte som det går att ta reda på om han är färgblind förrän han är i skolåldern alltså ??
    Tusen tack för hjälpen på mina funderingar !

• EochP

Oyra
    Sjänstop var orolig för sin dotter(eller orolig kansk hon inte är..)och för att an flicka ska bli färgblind krävs att den genen finns på båda hennes X kromosomer, alltså måste pappan vara färgblind, Liksom att hennes mamma antingen är färgblind eller är bärare av den genen. Jag är inte alltid så bra på att förklara..

Desse
    Din son kan inte ha fått det från sin farfar, men kanske från dig..
    Hursomhelst verkar färgblindhet inte vara besvärligt att leva med. Min man behöver lite hjälp när han ska köpa kläder ibland bara

• oyra

EochP, förlåt att jag inte upptäckte att hon pratade om en dotter men är det inte så att om det "räckte" med genen i båda x-kromosomerna skulle betydligt fler kvinnor vara färgblinda? (jag skulle ju t.ex. kunna vara det), färgblindhet hos flickor är väl otroligt ovanligt?

Min morfar, min pappa och mina två helbröder är färgblinda, det tog mig ett tag att inse att killar faktiskt kan se färger (tydligen tar jag fortfarande för givet att jag alltid har rätt )

• EochP

oyra
    Humm, Jo det borde nog vara fler. Jag känner faktisk inte en ända. Men ett gäng killar som är det..

Kanske inte ska tro på allt man lär sig i skolan
    Lycka till med barnet, färgblindt eller inte.

• oyra

EochP, jag tror också genläran i skolan var lite förenklad annars skulle det ju t.ex. inte finnas några brunögda barn med blåögda föräldrar, och det har jag träffat flera stycken!

Tack för lyckönskningen, färgblindhetsrisken är inget som håller mig vaken om nätterna

• Stjärnstopp

Jag kommer bara ihåg att min biologilärare på högstadiet sa att sannolikheten att om jag fick en son skulle han förmodligen bli färgblind. Om jag fick en dotter vet jag ärligt talat inte, men risken kanske inte är lika stor då...kan ju alltid hoppas.

• Gadget

"Genetic red-green color blindness affects men much more often than women, because the genes for the red and green color receptors are located on the X chromosome, of which men have only one and women have two. Such a trait is called sex-linked. Genetic females (46, XX) are red-green color blind only if both their X chromosomes are defective with a similar deficiency, whereas genetic males (46, XY) are color blind if their only X chromosome is defective."
    en.wikipedia.org/wiki/Color_blindness :)

Jag är färgblind, gravt röd/grön.

Svar på tråden färgblind ???