färgblind ???
EochP, det är tvärtom faktiskt, färgblindhet ärvs från morfar, inte från pappa!
Oyra, med färgblind pappa och morfar och högrisk för barnet i magen om det är en pojke!
EochP, det är tvärtom faktiskt, färgblindhet ärvs från morfar, inte från pappa!
Oyra, med färgblind pappa och morfar och högrisk för barnet i magen om det är en pojke!
tillägg: anledningen till att en pojke inte kan ärva färgblindhet för sin pappa är att anlaget sitter i den del av x-kromosomen som inte har någon motsvarighet i y-kromosomen. Eftersom en pojke inte får någon x-kromosom från sin pappa så kan han inte heller ärva pappas färgblindhet!
(oyra, inte hobbygenetiker bara omgiven av färgblinda)
dessutom är inte färgblindhet något funktionshinder egentligen, bara en variation, röd-grön färgblinda lär se betydligt fler gröna nyanser t.ex. och avslöjar därför kamouflage mycket lättare än vi "normala"
EochP, förlåt att jag inte upptäckte att hon pratade om en dotter men är det inte så att om det "räckte" med genen i båda x-kromosomerna skulle betydligt fler kvinnor vara färgblinda? (jag skulle ju t.ex. kunna vara det), färgblindhet hos flickor är väl otroligt ovanligt?
Min morfar, min pappa och mina två helbröder är färgblinda, det tog mig ett tag att inse att killar faktiskt kan se färger (tydligen tar jag fortfarande för givet att jag alltid har rätt )
EochP, jag tror också genläran i skolan var lite förenklad annars skulle det ju t.ex. inte finnas några brunögda barn med blåögda föräldrar, och det har jag träffat flera stycken!
Tack för lyckönskningen, färgblindhetsrisken är inget som håller mig vaken om nätterna