• EochP

färgblind ???

ÄR man färgblind så är man det från födseln. Sen är väl frågan hur man ska upptäcka det som förälder (Som barn med för den delen).
    När jag jobbade på dagis kollade vi om barnen kunde skilja på olika färger. Men innan de kan prata är det nog svårt..

Min manär färgblind, det upptäcktes i skolan hos syster. Han fick titta på sådana där prickar med en gömd sifra i.

Vet inte om det är till någon hjälp.

• EochP

Sjärnstopp

Saolikheten att din dotter ÄR färgblin är nästan obefintlig om inte hennes pappa även är färgblin. Däremot ÄR det det möligt att henns söner blir det.

/hobby genetikern

• EochP

Oyra
    Sjänstop var orolig för sin dotter(eller orolig kansk hon inte är..)och för att an flicka ska bli färgblind krävs att den genen finns på båda hennes X kromosomer, alltså måste pappan vara färgblind, Liksom att hennes mamma antingen är färgblind eller är bärare av den genen. Jag är inte alltid så bra på att förklara..

Desse
    Din son kan inte ha fått det från sin farfar, men kanske från dig..
    Hursomhelst verkar färgblindhet inte vara besvärligt att leva med. Min man behöver lite hjälp när han ska köpa kläder ibland bara

• EochP

oyra
    Humm, Jo det borde nog vara fler. Jag känner faktisk inte en ända. Men ett gäng killar som är det..

Kanske inte ska tro på allt man lär sig i skolan
    Lycka till med barnet, färgblindt eller inte.

Svar på tråden färgblind ???