Behöver lite "snåla å spara tips"
Mina tips:
* köp inte allt du tittar på!!! Se först om behövet VERKLIGEN finns eller om det är ett behov du hittar på för att få ursäkt att köpa det? eller för att du TROR att det behövs...
Köp inte amningskudde om du inte ammar, köp inte babysitter om babyn ändå inte vill sitta där osv. osv..
* LÅNA!! Som ovan.. märker du att ett visst behov finns, se om du kanske kan låna saken av någon.. I babytider räcker sakerna kanske inte mer än några ynka veckor... hur smart är det då att lägga 1-2000 kr på något som används 3-4 DAGAR och sen är för litet eller att behovet inte längre finns?
* PRISLAPPEN; PRISLAPPEN.... Gå inte in i första bästa affär och köp det dyraste paketet blöjor... eller vad du nu ska ha... Jämför priser! Finns ingen som helst andlednig att betala 199 kr för ett paket blöjor i kvartersbutiken när det finns samma sort för 99 kr nere i centrum 400 meter längre bort....
Och rafsa inte ner sakerna i första bästa hylla och gå till kassan. Jämför priserna och se om det finns andra märken som är lika bra men som kostar hälften så mycket.
* MÄRKEN!!! Ge fanken i allt vad märken heter! Babyn bryr sig knappast om det är Änglamarks våtservietter han får i häcken efter bajs eller om det är parfymfria servietter från ÖB.... skillnaden ligger i priset här!
Om BÅDA är lika bra... VARFÖR då välja det dyrare?
* MÄRKEN 2!!! Reima, Kax, FIX, POP... måste man redan på babystadiet lära sina barn att bli märkesfixerade? Så länge barnet är fint, rent och helt spelar det väl kvitta om kläderna kostat gratis?
* Begagnat.. Som många redan påpekat. Man måste inte köpa nytt. Nånting nytt kan man ju unna sig, men att köpa allt nytt är inte det smartaste kanske...
Vet man att det ska bli syskon kanske en ny rejäl vagn är bra att satsa på men i övrigt så är det inga måsten.
*Maten.. som första smakis räcker det utmärkt med en sked mosad potatis från pappas tallrik blandat med lite bröstmjölk. Man måste inte alls köpa en massa dyra barnmatsburkar om man tänker till lite.
När mina barn var i burkåldern köpte jag kanske 3-4 burkar i MÅNADEN... Och det var när resten av familjen åt "oätlig" mat som typ tacos, sill eller annat som de inte kunde äta.
Annars kan de äta precis det du och jag äter. Att ta undan en portion från vanliga maten och låta det bli osaltat och okryddat i början är ingen ansträngning alls.
och så länge de vill ha smakisar är maten det minsta problemet...