• Ylwis

Vi Som Äter Reductil :-)

Ja jag var på min HC och pratade med en läkare som vägrade att skriva ut reductil fast jag behöver det med ett bmi som ingen vill veta och att enligt apotekts överviktsbroschyr så har man så högt bmi så bör en läkare skriva ut det, nej hon sa nej redan från början utan tyckte jag skulle prata med en psykolog för att gå ner i vikt.

• Ylwis

JAAA!!! ett steg på vägen. Ringde till en annan läkare på HC och fick en tid där och hon lät inte omöjlig att skriva ut Reductil.

• Ylwis

Hemligtjej24: enligt apotekets broschyr om övervikt SÅ ska ens BMI överstiga 30. man har risk för diabetes, högt BT, tidigar uppmanats gå ner i vikt för hälsans skull, midje mått över 88cm för kvinnor och 102 cm för män.

Så har de gjort för mig med, tyckte jag skulle gå till en psykolog för att gå ner i vikt. har varit överviktig hela mitt liv och vill inte fortsätta så och har ju testat allt möjligt.

• Ylwis

Hemligtjej24: det är ju så att en del läkare skriver bara ut det om man frågar och en del vägrar och tycker man ska söka rådgivngn och sånt så det är så svårt.

Sa åt min läkare att jag läst i broschyren där att med min BMI så ska man egentligen operar sig men att jag inte vill det utan få försöka med Reductil först och hon sa att en operation är ju att tänka på men jag vill inte det för jag vet många som har blivit "knäppa" efter det.

så man ska ju ha tur med läkarna oxå.

• Ylwis

ååå, ´jag får vänta till den 2 oktober innan jag får träffa läkare.

• Ylwis

Franny fine:

oj inte av Reductil men av mag operationer. läkaren tyckte jag kunde operea och snara pt magsäcken men jag känner många och hört många fall som har fått psykiska problem efter det och inte mår bra i varken själ eller hjärta.

• Ylwis

franny fine: ja hon tyckte det helt klart var ett allternativ men jag sa att jag ville testa reductil först!

• Ylwis

michiara : ja det är nog inte bra, inte många som klarar av det. vi har en karl här på byn som gjorde en sån op. när han vägde 170kg men nu har han gått upp en hel del igen och kräks mest när han äter.

• Ylwis

michiara :

ja men man tycker läkaren e konstig som inte vill pröva med tabletterna först borde ju vara enklare.

• Ylwis

michiara: ja visst de skulle nog inte gilla den tankebånbgen skulle jag tro.

• Ylwis

bani: stackars dig. jag har ALDRIG mått så dåligt som när jag åt Xenical. spelar ingen roll om man bara har liiiiite smör på mackan så får man sitta på toaletten man ska helst leva på sallad bara. och så är det ingen höjjdare då toaletten inte ser så rolig ut iom att all överslagsfett kommer ut i flytand,som olja och fastnar i toan så man får koka varmt vatten och tvätta toaletten med. hoppas det går bättre för dig med tabl.

• Ylwis

Bani: okej men jag rekomenderar dig att inte använda ngt fett! och så gav de xenical till mig när jag var 16!!! inte lätt att vara 16 år och klara av de tabl.

• Ylwis

Bani: minns inte om jag gick ner ngt...tror faktiskt det var väldigt lite, men jag sluta iof med tabletterna efter 3mån tror jag få jag mådde dåligt av dem, gick ju inte äta ngt, hemma gick det väl att laga all mat utan fett men i skolan då? nej fy farao, det lilla smöret man hade på mackan vände direkt.

• Ylwis

idag gäller det, hoppas läkaren skriver ut det till mig.

• Ylwis

tyvärr...tog mig aldrig ända fram till läkaren, får vara glad att både jag och min son lever.
    på morgonen såg jag ngt hade läkt ur bilen,ringde berkstad som sa att det läkte ur fjädercylindern men att jag kunde köra för det är aldrig nå större läckage. när jag var på väg till läkaren så kände jag hur bilen var konstig och sen hade jag ingen styrning. lyckades ta mig till närmaste by och ringde efter hjlp. tur man inte körde fort.

• Ylwis

så där nu har jag fått en  ny tid hos läkaren  den  19 december ska jag dit, var ju meningen ibröjarn av oktober men då behagade bilen  gå sönder.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Alyssa skrev 2006-11-14 08:14:32 följande:
    1.5kg En vecka sedan jag började med R har iof bara varit ut på en prommis och mycket skräpmat i helgen... Men +1.5kg!?! Och ingen färndring på måtten alls!! Fortsätter det såhär så ringer jag läkaren... Inte fasen ska man gå upp i vikt iaf... Kankse inte så bra med vägdag direkt efter helgen.Ska nog vänta tills tors iaf och väga in mig med resten...
    JAg äter ju inte R än men jag skulle kunna tro att en promenad och skräpmat inte räcker utan äta nyttigare och  vara ute i allafall 3 ggr i veckan skulle jag köra på. sen så kan man  gå upp i vikt från början , jag vet inte hur det är med R men  i vanliga falla kan man göra det innan man dalar ner. det är bara att kämpa på.
    Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Vi Som Äter Reductil :-)