aleksa98:
Jag har kämpat i 5 år med den vikt jag skaffade mig med första barnet. +45 kg stod vågen på vid invägning så för mig var det inga problem att få läkaren att skriva ut R. Hon har följ mig i alla dessa år så hon vet min kamp.
Jag vet dock inte vilka kriterier som gäller och för mig gällde inte BMI över 35 heller.
Men det skadar aldrig att ringa till din husläkare och boka tid för att diskutera din ev övervikt.
När det gäller att få bort suget från sötsaker osv så kan jag varm rekomendera Zink tabletter. Dom stoppar verkligen sötsuget, men sen så måste du stoppa dig själv annars är det ju menings löst.
Jag tror att det bästa sättet att få R är nog att man innan man går till dr skriver en utförlig dagbok med vad man äter och vad man själv har gjort för att försöka gå ner i vikt.
Det skadar ju inte heller om du kan påvisa att du har tappat några Kg innan du kommer dit.. det visar ju att du är motiverad för att klara detta.
Att R funkar det kan jag lova, men som med allt annat så handlar det ju om att man måste förändra sin livssituation i stort, man kan ju inte ta en tablett och sen sätta sig i soffan med en påse chips.. hehe.. även fast det är lockande
Det R gör är att den ökar din ämnesomsättning som när du bantar blir strypt till viss del av kroppen. Sen ökar den mättnadskänslan så du inte är lika hungrig.
Ännu en posetiv egenskap med den är att den har en antideprissiv effekt. Den var framtagen som antideprissivt läkemedel från början men så upptäcktes det att en av biverkningarna var kraftig viktminskning.. Ja inget ont som inte har nått gott med sig du
Nä men om du känner att du är motiverad och att du är villig att lägga ner lite slit på detta så tycker jag absolut att du ska kontakta din läkare..
Lycka till.,
Kram