• honeypaj

dyra barnkläder?

jag undrar lite över hur ni tycker.
    Många tycker att det är JÄTTE dyrt att köpa en babybody för
    300.- som dom bara kan ha ett par månader, men har inget problem att köpa hem ett gäng kotletter för typ lika mycket,lägga på grillen och äta upp på en kväll.
    Eller en ost, kostar 50:- och håller bara några dar.
    Jag bara undrar för jag tycker det är konstigt att vissa verkar
    tycka att kläderna jag köper till mina barn är så dyra?

• Svar på tråden dyra barnkläder?
  • Den mysiga

Allt är väl relativt!!
    Om man lägger ut 300 för en body kanske man har fått mycket av släkt för övrigt så att man har råd att lägga ut de pengarna.

Själv försöker jag få ihop till en bil

• Kärnhuset

Var köper man en body för 300 kr??

De som satsar på kvalitet har kanske färre men dyrare kläder och tvättar oftare, vilket kvalitetskläder tål. De har kanske också tänkt att alla syskonen ska kunna ärva.
    Alltså, det kan vara ekonomi i dyra kvalitetskläder också. Inte för att det är märke utan kvalitet.

De som köper billiga kläder tillverkade i östasien av barnarbetare (!) (vilket är mycket vanligt) behöver oftast köpa fler kläder eftersom de ser slitna ut efter ett tag och inte tål att ärvas. Alltså lägger man kanske ner lika mycket pengar ändå, men resultatet blir att mer kläder hamnar på sopberget.

Det finns många olika orsaker till att man köper kläder av vissa märken elelr kvalitet. En del vill gärna gynna svenska företag och framförallt inte att barnkläderna de handlar är tillverkade av barnarbetare som arbetar 14 timmar/dygn och bor som om de satt i fängelse. En del vill att kläderna ska vara så hälsosamma som möjligt, ekologiskt märkta = inga farliga kemikalier under infärgning mm). En del prioriterar att de är tåliga, slitstarta, att fläckar inte fäster så lätt, håller form och färg, går att ärva.
    Ja, listan kan göras hur lång som helst

Kan man då få allt detta på en gång och det kostar så kan det endå vara ekonomiskt i ett vidare perspektiv.

• CeeJay

Kärnhuset: Jag både håller med och inte Personligen har jag köpt "billiga" kläder som håller formen, färgen och kan ärvas precis lika bra som "dyra" kläder (ibland bättre ?) Det beror även mycket på hur man tvättar och torkar kläderna, hur man förvarar dem under tiden de används och även i väntan på nästa barn

• Mälaröbo

CeeJay: Håller med!! Jag VILL som sagt inte heller att de ska hålla i evigheter får då har jag inte samvete att köpa nytt, vilket jag gillar att göra!

Jag tror inte heller att billigt har likhetstecken med barnarbete!!! Det går att vara billig utan att gynna dåliga företeelser!!

• nattuggla

JAg köper en hel del dyrare kläder, jag tycker inte alls att det är nåt konstigt. Dyrare kläder har bättre kvalitet så är det bara. HAndlar nog en hel del från h&M och Lindex också men mer speciella kläder...finkläder köper jag gärna dyrare. Varför? Jo, när jag tar fram kläder som min stora tjej har haft för att ha åt lillan så är kvalitetskläderna nästan som nya medan dom billiga är så nötta att jag knappt använder dom. Lindex kläderna tycker jag dock är både billiga och håller. Men oftast är det så och då blir ju den dyra tröjan värt sitt pris, när båda kan ha den mycket:)

• Supermamsen

Jag har fem barn och de har aldrig ärvt kläder av varandra
    Köpa kläder och klä barnen har alltid varit mitt stora intresse.
    Tål inte se dem i samma kläder dag efter dag .

Däremot är jag sämre på att handla åt mig själv eftersom inget sitter snyggt .

Mina barn är liksom mina dockor.

Jag dricker nästan aldrig alkohol eller går ut på krogen så jag får pengar över till mina inköp till kläder för barnen.

Det är ju så himla skoj o se dem välklädda.
    Sedan om det är fynd på REA /loppis eller nått dyrt märkesplagg Har ingen betydelse bara det är snyggt .

Jag får en kick om de är "pyntade" o rena o snygga .

Jag lägger ner en bra slant varje månad på barnkläder och mina kompisar tycker att jag slösar på barnen för mycket .

Det tycker jag borde slösa på mig själv mer istället

Man prioriterar olika och jag har mina barn som min hobby.

När jag var liten så fick jag själv inte s mycket kläder utan fick ärva och det är nog det som sitter surt kvar i minnet .

Jag ville ochså ha kläder som "bara " var mina och inte varit min systers.

• Den mysiga

ironiskt mamma köpte mest kläder åt mig och jag minns att jag ville hon skulle köpa själv ochså.. barnen ser dig.

• CeeJay

supermamsen: Förstår dig mycket väl...MEN om det hade varit jag som hade mycket pengar över till att spendera på "annat" hade jag nog hellre satt in pengarna på ett konto till barnen så de fick välja senare i livet vad pengarna ska gå till. I MIN värld bryr sig barn inte om (när de är små alltås) om de har billiga eller dyra kläder - det är ett behov vi som föräldrar skapar!

• Paulina f69

När Frida var bebis köpte jag dyrare kläder till henne. De slets inte nåt direkt då, och om hon inte kräktes så blev de ju inte ens smutsiga egentligen. Men nu när hon är en vild snart-två-åring som går hos dagmamma och är ute mycket så har jag helt lagt ner dyra kläder. Hon behöver så mycket kläder, för att kunna byta minst en gång varje dag så jag har helt enkelt inte råd. Dessutom finns det så mycket sjyssta begagnade kläder så det behövs inte nåt annat. Handlar mest på tradera nuförtiden.

• Filbunke

Nä en body för 300 skulle jag aldrig köpa. Spelar ju liksom ingen roll hur bra kvalitet det är om de blir nersölade med ketchup efter en användning.

Säger som det flesta att jag blandar begagnat, Ullared,hemstickat, Lindex, HM med lite POP (som jag tycker är "dyrare"). Kan gärna satsa lite mer på ytterkläder och vinterdojor, men vanliga dagiskläderna får gärna vara slit-och-släng.

Jag skulle inte tycka om att mina barn blev allt för märkesfixerade (i alla fall inte för tidigt...det är väl svårt att hindra helt)och kan känna mig lite obekväm inför föräldrar som ENDAST klär sina barn i märkeskläder. Vilka signaler skickar man då?

• Supermamsen

Jag brukar tänka så här om jag köper nått som svider åt mina barn i klädväg.

Att det är ungefär som att unna sig ett fint vin eller en flaska whiskey eller nått när man köper ett dyrare klädesplagg .

Jag gör liksom utbyten i tanken.

Då känns det bättre.

• Moomin

Supermamsen: jag tänker som du...jag älskar att köpa kläder till min son. Både dyrare grejer typ Ralph Lauren, Burberry, Gant och HM, rea, loppis, halvdyra som Po.p mm

Min son är min docka

Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • Therese81

Här är en som älskar att köpa märkeskläder till mina barn...! En slags hobby skulle man väl kunna säja att det är Man får ju passa på innan barnen blir sörre och vägrar ta på sig det man vill att dom ska ha på sig...  Något jag har lovat mig själv är att inte visa vad som är "märke" och inte, det är kläder som alla andra...

Nu när dom går på dagis så blir det mest kläder på H&M dom funkar...

• Josis

Köper d ja tycker e snyggt o praktiskt spelar ingen roll va d kostar d e ju ändå till mitt barn.. Kan va allt från Gant till H&M..

• Avelyn

Jag är en av dem som tycker det är dyrt att köpa en body för över 59 kr på H&M Tilläggas skall att jag heller inte skulle köpa ost för över 49,90 kg. Jag är snål överhela taget. Inte bara om kläder utan av allt. Beundrar dock de snygga dyra kläder ni andra köper fast på avstånd

• Den mysiga

jag vet inte om jag är lite urmode men jag tyckert inte alltid typ pop har snygga barnkläder . För där är väl de sk dyra kläderna?

• gemelli

Här är en till som köper alldeles förmycket kläder och en aning fördyra ibland.
    Nu köpte jag tex vinterjackor till mina killar 2000 kr/st. Men jag känner att dom behöver kvalité och slitstarka.
    Skulle aldrig funka med en H&M jacka i vinter för dom....

• Lovisa L

Jag skulle aldrig köpa en body för 300kr! På tok för dyrt! Sen kan jag gärna köpa POP-kläder om det är något fint jag vill ha, annars blir det mest H&M, KappAhl och Lindex. KAn köpa andra märkeskläder (Mexx mm) om det är rea och det är fint, men inte för att det är ett märke. Ibland så är inte märkeskläder ett dugg snygga precis som vissa H&M-kläder och då köper jag dem inte - och verkligen inte när EN tröja kostar flera hundra kronor!

Själv har jag och sambon bland annat dyra ytterjackor (North Face och haglöfs) men de är ju funktionella på ett anant sätt än en vanlig tröja eller kjol. Därför kostar vi också på Lovisa lite mer när det gäller utekläder - men inte hur mycket som helst då hon växer ur kläderna på några månader.

Sen kanske vi skulle handla mer (och kanske dyrare )om vi hade mycket mer pengar... För det är ju himla roligt att klä de små !

Svar på tråden dyra barnkläder?