• Mrs O

Hur ofta ge en kattunge mat?

Jag har en liten kattunge pa 4 manader..det e forsta gangen jag har hand om en katt...sa jag undrar lite om matrutiner? hur ofta maste man ge den mat? och vad galler for rutiner?...jag har kopt torrfoder...kan hon ata det resten av sitt liv eller maste manvariera? hmmm behover allmant hjalp maten till henne...kan nan hlapa...

• Svar på tråden Hur ofta ge en kattunge mat?
  • MiaMaa

torrfoder räcker...är hon en inne katt??? för i så fall så behöver dom inte så mycket mat...
    mina är utekatter med och dom har fri tillgång på mat...så dom äter när dom behöver...

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • Filippinan

Det är olika hur katter är. Vissa katter kan ha fri tillgång men andra blir smällfeta om de kan äta hela tiden. Två gånger om dagen är lagom för vuxna katter men jag är osäker på hur det är med kattungar. Det finns bättre torrfoder att köpa hos veterinärer eller i fackhandel. Det som finns i butik är inte alltid lika väl sammansatt och ibland finns för höga halter av mineraler i som kan ge urinsten.

The more you ignore me, the closer I get
  • Nettan73

Katter småäter gärna så det får gärna finnas tillgång till mat, framför allt torrfoder, dygnet runt.. Sen kan man ge lite blötfoder morgon och/eller kväll om man vill.. Friskt vatten ska alltid finnas. Lycka till!

• Filippinan

Bra tips förresten: katter dricker inte av törst utan av tillgång. därför är det bra att ha skålar med vatten på många ställen för när de passerar förbi en skål så tänker de "ah, vatten, bäst jag dricker lite". Ju fler skålar desto mer dricker de!

• Mrs O

aha...men ska jag lata katten smata lite som den vill da eller...det ar en innekatt...

• Filippinan

Jag tycker inte det är en bra idé. De katter som jag haft har blivit smällfeta om man haft fri tillgång på mat.

• Mrs O

blir det intetrakigt med torrfoder dag ut och dag in

• Mrs O

hmm...alla sager olika,,,jag vill ju inte att min katt ska bli fet...hur ofta ska jag ge den mat da? och ska jag stall aundan hennes matskal efter hon atit?

• Trollnilla

Om man köper torrfoder i djuraffärer så brukar det stå på påsen hur mycket som rekommenderas för olika åldrar och vikter på katten.
    Och visst kan dom få torrfoder hela tiden men man kan ju byta smak även där om man vill. Våran katt är väldigt kräsen och vilket foder som helst duger inte + att hon får väldigt dålig päls av vissa sorter.

Nu kommer den mysiga hösten!
Svar på tråden Hur ofta ge en kattunge mat?