Inlägg från: Filippinan |Visa alla inlägg
  • Filippinan

Hur ofta ge en kattunge mat?

Det är olika hur katter är. Vissa katter kan ha fri tillgång men andra blir smällfeta om de kan äta hela tiden. Två gånger om dagen är lagom för vuxna katter men jag är osäker på hur det är med kattungar. Det finns bättre torrfoder att köpa hos veterinärer eller i fackhandel. Det som finns i butik är inte alltid lika väl sammansatt och ibland finns för höga halter av mineraler i som kan ge urinsten.

The more you ignore me, the closer I get
  • Filippinan

Bra tips förresten: katter dricker inte av törst utan av tillgång. därför är det bra att ha skålar med vatten på många ställen för när de passerar förbi en skål så tänker de "ah, vatten, bäst jag dricker lite". Ju fler skålar desto mer dricker de!

• Filippinan

Jag tycker inte det är en bra idé. De katter som jag haft har blivit smällfeta om man haft fri tillgång på mat.

• Filippinan

Nej om det är ett bra torrfoder räcker det gott. Katter och människor är olika där. Som sagt, du får prova dig fram. Vissa katter klarar av fri tillgång på mat - andra äter sig fördärvade. Du märker nog hur det är med din katt. På paketet står det hur mkt den ska äta per dygn så du kan väga maten och vara säker på att det är lagom. Till kattungar ska man ge speciellt torrfoder.

• Filippinan

Nettan: det har inte jag kunnat med någon av mina katter. De har alltid ätit upp allt i ett nafs.

Svar på tråden Hur ofta ge en kattunge mat?